loader image

جستجو

A new threat to OPEC market control

اویل پرایس:
تهدیدی جدید برای کنترل بازار اوپک

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «اویل پرایس» در مطلب تازه خود به بررسی تهدیدی جدید برای کنترل بازار اوپک، پرداخت و نوشت: اوپک مطمئناً نسبت به‌احتمال بازگشت نفت ایران به بازار و اختلال در نفوذ این گروه بر بازارهای نفت، نگرانی دارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکزمطالعات سورین، وبگاه اویل پرایس در مطلب تازه خود به‌قلم «جولیان گیگر» نوشت:‌به‌رغم تحریم‌های صنعت نفت ایران، تولید ماهانه ایران به‌تدریج افزایش می‌یابد و چالشی فزاینده برای کنترل اوپک بر بازار نفت ایجاد می‌کند.

مذاکرات پیش‌بینی‌شده درباره توافق هسته‌ای جدید که منجر به هجوم نفت ایران به بازار می‌شود، اغلب بی‌ثباتی بازار را ایجاد می‌کند، اگرچه چنین توافقی محقق نشده است و وقوع سیل ناگهانی نفت به بازار بعید است.

ازآنجایی‌که ایران پتانسیل تولید یک‌میلیون بشکه دیگر در روز را دارد، افزایش تولید مداوم آن، به‌ویژه در صورت لغو تحریم‌ها، می‌تواند با تلاش‌های اوپک و به‌ویژه عربستان برای تنظیم بازار و حفظ قیمت‌های بالای نفت در تضاد باشد.

گزارش‌های مذاکرات ایران و آمریکا در چند سال گذشته بارها و بارها مطرح شده است و هر بار که پیشنهاد می‌شود نفت ایران به بازار بازگردد، بازارها به وحشت می‌افتند؛

اما نفت خام ایران عنصری مرموز به بازارهای نفت اضافه می‌کند که فراتر از پیش‌بینی‌های تقاضا است. معامله گران نفتی تنها کسانی نیستند که باید نگران این احتمال باشند که صحبت در مورد بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند قیمت نفت را بسیار پایین‌تر از سطح «آسایش» قرار دهد.

اوپک مطمئناً نسبت به‌احتمال بازگشت نفت ایران به بازار و اختلال در نفوذ این گروه بر بازارهای نفت، نگرانی دارد.

طی چند سال گذشته، منابع ناشناس و افراد «آشنا به این موضوع» رسانه‌های مشتاق را به ارائه گزارشی مبنی بر اینکه مذاکرات بین آمریکا و ایران درباره توافق هسته‌ای نزدیک به پایان است و توافقی در چشم‌انداز است، ترغیب کرده‌اند.

با این حال، توافق هسته‌ای جدید که به ایران اجازه می‌دهد صادرات نفت خام خود را از سر بگیرد، محقق نشد؛ اتفاقی که تعجب‌آور نبود؛

اما این امر مانع از آن نشد که این گزارش‌ها هر بار در بازارها سروصدا ایجاد نکنند و اغلب قیمت‌ها را به‌سرعت و به‌شدت پایین می‌آورند زیرا بازار برای جاری شدن سیل احتمالی نفت ایران آماده می‌شود.

حتی اگر توافقی منعقد شود، بازگشت سیل نفت ایران به بازار بعید است. نفت ایران درواقع به‌کندی به بازار بازمی‌گردد. لغو تحریم‌ها علیه این کشور فوراً باعث بازگشت سیل نفت به بازار نمی‌شود.

ایران طی چند سال گذشته موضوع دور زدن تحریم‌های آمریکا را به‌عنوان مأموریت خود قرار داده است و مشتاق حفظ سهم بازار و درآمدهای نفتی مورد نیاز خود است. ایران برای دور زدن تحریم‌ها، نفت پالایش‌شده خود را برای مدت کوتاهی با نفت عراق مخلوط کرد.

در انتقال کشتی به کشتی شرکت کرد و فرستنده‌های AIS (دستگاه شناسایی خودکار شناورها) را خاموش کرد تا صادرات نفت را از ردیاب‌های نفت‌کش پنهان کند؛ اما همه ما می‌دانیم که ایران باوجود تحریم‌ها واقعاً نفت خام خود را صادر می‌کند.

با توجه به اینکه ایران در حال حاضر به مقدار مناسبی نفت صادر می‌کند، بعید است که نفت ایران به‌طور ناگهانی به بازار بازگردد.

در عوض، این افزایش مداوم تولید نفت ایران است که مشکل مهمی برای این گروه نفتی ایجاد می‌کند که همچنان کنترل بازار نفت را در تلاش برای بالا نگه‌داشتن قیمت‌های بشکه نفتی در دست دارد.

افزایش رشد ایران که در حال حاضر ادامه دارد، در تضاد با دستور کار عربستان است و این سازمان (اوپک) را در معرض خطر واقعی قرار می‌دهد که با افزایش (تولید) ایران، سایر اعضا نیاز به کاهش تولید داشته باشند.