loader image

جستجو

Jordan's threat to the order of West Asia

دیسپچ:
تهدید اردن برای نظم غرب‌آسیا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «دیسپچ» نوشت: اردن از شرکت در مراسم امضای توافق‌نامه آبراهام بین اسرائیل، امارات و بحرین در سال 2020 در کاخ سفید خودداری کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه دیسپچ در مطلب تازه خود به‌قلم «جاناتان شانزر» «مارک دوبویتز» نوشت: پس از به پایان رسیدن تعطیلات یک‌ماهه مسلمانان در رمضان، به نظر می‌رسد غرب‌آسیا‌ به‌سختی از وقوع جنگ جلوگیری کرده است.

همین چند روز پیش، جمهوری اسلامی ایران تهدید کرد که شهرهای حیفا و تل‌آویو اسرائیل(ر‍ژیم صهیونیستی) را از روی نقشه محو خواهد کرد.

این در پی اظهارات رهبر معظم انقلاب مبنی بر هماهنگی خود با گروه‌های تروریستی که اخیراً به اسرائیل حمله کردند، بیان شد.

خشونت‌های موردحمایت ایران در این ماه در غزه، لبنان، سوریه، کرانه باختری و اورشلیم گزارش شد.

در میان این تنش‌ها، آمریکا زیردریایی هسته‌ای یو اس اس فلوریدا مجهز به بیش از 150 موشک تاماهاوک را اعزام کرد تا ایران را از تحریک بیشتر باز دارد. کشورهای عمل‌گرای عرب مانند امارات و مصر برای کاهش تنش‌ها اضافه‌کاری می‌کردند.

با این حال، یکی از متحدان آمریکا به نظر می‌رسد که از شعله‌های آتش راضی است: پادشاهی هاشمی اردن.

«ملک عبدالله دوم» -پادشاه اردن- دو هفته پیش از هر مسلمانی خواست تا از تشدید تنش اسرائیل(ر‍ژیم صهیونیستی)  علیه اماکن مقدس در اورشلیم جلوگیری کند.

شب بعد، جوانان فلسطینی خود را در مسجدالاقصی محاصره کردند، سپس به‌سوی پلیس اسرائیل(ر‍ژیم صهیونیستی)  که سعی در پاک‌سازی محوطه داشتند، آتش‌بازی کردند.

لفاظی آتشین اردن جدید نیست. بدترین آن در تعطیلات مسلمانان ماه رمضان هرسال رخ می‌دهد.

همچنین در ماه رمضان سال گذشته و پیش از جنگ کوتاه اسرائیل(ر‍ژیم صهیونیستی)  و گروه تروریستی جهاد اسلامی تحت حمایت ایران، ناآرامی در اورشلیم وجود داشت.

صفدی بار دیگر به اسرائیل(ر‍ژیم صهیونیستی)  هشدار داد که پاسخ به تظاهرکنندگان خشن فلسطینی به‌منزله «بازی با آتش» است.

شما آن را از لفاظی‌های اردن نمی‌دانید، اما اسرائیل(ر‍ژیم صهیونیستی)  هر ماه رمضان به صدها هزار نمازگزار مسلمان اجازه ورود به محوطه الاقصی را می‌دهد.

با این وجود، حماس عمداً تنش‌ها را دامن می‌زند تا جهان اسلام را علیه دولت یهود تحریک کند. هرسال اسرائیل(ر‍ژیم صهیونیستی)  پاسخ می‌دهد و هرسال، اردن در کنار حماس و شاید حتی حامی آن، ایران قرار می‌گیرد.

با این حال، اردن نگران است که از صلح جدید منطقه‌ای که بین اسرائیل(ر‍ژیم صهیونیستی)  و چندین متحد عمل‌گرای آمریکا ایجاد شده است، اجتناب می‌کند.

اردن از شرکت در مراسم امضای توافق‌نامه آبراهام بین اسرائیل(ر‍ژیم صهیونیستی) ، امارات و بحرین در سال 2020 در کاخ سفید خودداری کرد.

همچنین در اعزام نمایندگانی به اجلاس نقف در مارس 2022 در اسرائیل(ر‍ژیم صهیونیستی)  که هدف آن عادی‌سازی بیشتر روابط بین اسرائیل(ر‍ژیم صهیونیستی) ، امارات، بحرین، مصر و مراکش با مشارکت آمریکا بود، ناکام ماند.

بدیهی است که اردن حق دارد در مورد نحوه مدیریت ناآرامی‌های اورشلیم یا حتی نحوه واکنش به شلیک موشک‌های تروریستی با اسرائیل(ر‍ژیم صهیونیستی)  اختلاف نظر داشته باشد؛

اما اسرائیل(ر‍ژیم صهیونیستی)  حق دارد از حاکمیت خود دفاع کند. امان همچنین می‌تواند تعهد اسرائیل به راه‌حل دو دولتی را زیر سؤال ببرد؛

اما رویکرد یک‌جانبه اردن در قبال مناقشه اسرائیل(ر‍ژیم صهیونیستی)  و فلسطین از آن زمان تاکنون چندان مؤثر نیست، به‌خصوص که فلسطینی‌ها علاقه اندکی به حفظ آرامش نشان داده‌اند.

اردن و اسرائیل(ر‍ژیم صهیونیستی)  هر دو متحدان ارزشمند آمریکا هستند و کاخ سفید موظف است پروتکل‌هایی را برای دور نگه داشتن اختلافات آن‌ها از انظار عمومی ایجاد کند.