loader image

جستجو

Iraq's new threat to peace in West Asia

وال استریت ژورنال:
تهدید جدید عراق برای صلح در غرب آسیا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «وال استریت ژورنال» در یادداشت خود با اشاره به تصویب قانون منع عادی‌سازی عراق با اسرائیل، نوشت: هفته گذشته، شاهد درخواست‌هایی برای تصویب قوانین مشابه از سوی اعضای پارلمان و شبهه‌نظامیان از شمال آفریقا تا خلیج‌فارس بودیم.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه وال استریت ژورنال در یادداشت خود به‌قلم «جوزف برود» نوشت: دستاوردهایی که آمریکا با صلح بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و همسایگانش به دست آورده، در خطر است. توافقنامه آبراهام که در سال 2020 ایجاد شد، برای چهار کشوری که توافق کردند روابط خود را با دولت یهود عادی کنند، مزایای اقتصادی و دیپلماتیک خاصی ایجاد کرده است.

اما به‌تازگی یک ائتلاف مخالف متشکل از دولت‌ها، احزاب سیاسی و شبهه‌نظامیان متحد با ایران، قطر و سرمایه‌گذاران کویتی شکل گرفته است.

ماه گذشته، پارلمان عراق قانون «منع عادی سازی» را تصویب کرد که در آن، حکم مرگ برای کوچک‌ترین تماس با یک شهروند اسرائیلی صادر می‌شود.

هفته گذشته، شاهد درخواست‌هایی برای تصویب قوانین مشابه از سوی اعضای پارلمان و شبهه‌نظامیان از شمال آفریقا تا خلیج‌فارس بودیم. یمن که تحت کنترل جنبش حوثی‌های تحت حمایت ایران است، روز پنجشنبه قانون مشابهی را تصویب کرد.

پیش از سفر بایدن به اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، مناطق فلسطینی، عربستان و احتمالاً سایر کشورهای عرب، این تصمیمات، تهدیدی برای جلوگیری از تلاش‌های دیپلماتیک به منظور گسترش توافقنامه آبراهام یا حتی معکوس کردن برخی از پیشرفت‌هاست.

ایران و متحدانش درک می‌کنند که تعامل مدنی با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) چگونه مسیر پیشرفت دیپلماتیک را آسان می‌کند و بنابراین، در تلاشند  فعالان صلح را ساکت و روابط نوپا را ریشه‌کن کنند.

طبق این قانون، 750 هزار عراقی غیرنظامی در معرض پیگرد قانونی و حتی اعدام هستند؛ برای مثال، افرادی که صفحات رسمی رسانه‌های اجتماعی عربی اسرائیل را دنبال می‌کنند، سیاستمداران عراقی که به طور خصوصی به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) سفر کرده‌اند تا مذاکرات با عراق را تسریع کنند و امدادگران عراقی و اسرائیلی فعال در شمال کردستان.

هنوز هم در عراق افرادی هستند که از صلح در منطقه حمایت می‌کنند. قانون جدید منع عادی‌سازی روابط با بسیاری از افکار عمومی در تضاد است.

داده‌های نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از جمعیت عراق خواستار دفع نفوذ ایران و توافق با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هستند. جمعیت طرفداران توافق با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در سایر کشورهای عربی احتمالاً بیشتر از جمعیت آن‌ها در عراق است، اما عراق هنوز دارای تعداد زیادی از مروجین صلح و فعالان شجاع است که به این قانون و قوانین مشابه اعتراض می‌کنند.