loader image

جستجو

The threat of Israel's preemptive attack against Iran

مدیا لاین:
تهدید حمله پیشگیرانه اسرائیل علیه ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «مدیا لاین» در یادداشت خود با اشاره به تهدید حمله پیشگیرانه اسرائیل علیه ایران،‌ نوشت: تمرین نظامی کنونی اسرائیل به‌منظور آماده کردن کشور برای یک جنگ چندجانبه طولانی است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه مدیا لاین در یادداشت خود به‌قلم «کرن سدن» نوشت: اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بار دیگر بر توانایی خود برای حمله پیشگیرانه به ایران تأکید کرده است که احتمالاً منجر به جنگی چندجانبه با پیامدهای جدی برای منطقه خواهد شد.

«بنیامین نتانیاهو» -نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، روز یکشنبه در جلسه کابینه که به‌عنوان بخشی از رزمایش جنگ ملی برگزار شد، تهدیدات خود علیه ایران را تکرار کرد.

نتانیاهو در این نشست برگزارشده در یک پناهگاه نظامی زیرزمینی در تل‌آویو، گفت: «ما در حال تطبیق دکترین رزمی و امکانات خود برای اقدام مناسب با این تغییرات هستیم، ما متعهد هستیم که علیه برنامه هسته‌ای ایران در برابر حملات موشکی اقدام کنیم».

این بیانیه ساعاتی پس از آن صادر شد که نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) را به انجام یک «کاپیتولاسیون» در برابر ایران متهم کرد؛ بر اساس توافق برجام، ایران موافقت کرد که ذخایر اورانیوم و غنی‌سازی آن را محدود کند.

از زمان خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق، در سال 2018، ایران گفته است که اورانیوم را تا 60 درصد غنی می‌کند.

تحلیلگران بیان می‌کنند که ایران در غنی‌سازی اورانیوم پیشرفت زیادی داشته است و خواستار احتیاط در میان پس‌زمینه بیانیه‌های متعدد اسرائیل(رژیم صهیونیستی) علیه ایران هستند، این در حالی است که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به‌دقت نظاره‌گر پیشرفت ایران به‌سوی توانمندی هسته‌ای بوده است.

تردید اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای اقدام جدی علیه ایران را می‌توان به اجتناب‌ناپذیری آشکار ظرفیت هسته‌ای ایران و همچنین پیچیدگی‌های مرتبط با هرگونه حمله پیشگیرانه نسبت داد.

اعتقاد بر این است که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) پشت صدها حمله هوایی و سایر عملیات‌های دیگری علیه برنامه هسته‌ای ایران است؛

تمرین نظامی کنونی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، به‌منظور آماده کردن کشور برای یک جنگ چندجانبه طولانی است، سناریویی که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در صورت حمله به ایران انتظار دارد.

بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) که قبل از شروع رزمایش منتشر شد، این رزمایش شامل یک تمرین چندمیدانی برای نیروی هوایی و یک تمرین حمله و مأموریت دفاعی برای نیروی دریایی است؛ مقامات اسرائیلی بارها اعلام کرده‌اند که توانایی هسته‌ای ایران را تحمل نخواهند کرد.

از طرفی، «جو بایدن» -رئیس‌جمهور آمریکا- بعد از به روی کار آمدن، به‌سرعت مذاکرات جدیدی را آغاز کرد.

اما این مذاکرات نتوانست توافق جدیدی را به دست آورد و گزارش‌های اخیر رسانه‌ها حاکی از آن است که آمریکا اکنون ‌به‌دنبال وارد شدن به مذاکره با ایران در مورد توافق موقت است که غنی‌سازی اورانیوم ایران را محدود می‌کند اما به‌طور کامل آن را متوقف نمی‌کند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی)،  ایران را دشمن اصلی خود می‌بیند و آرزوهای هسته‌ای جمهوری اسلامی را بزرگ‌ترین تهدید خود می‌داند؛

اسرائیل(رژیم صهیونیستی)،  از زمان شناسایی برنامه هسته‌ای ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدید خود در دو دهه پیش، موضع خود را در برابر آرمان‌های هسته‌ای ایران و مخالفت با هرگونه توافقی حفظ کرده است.

تأسیسات هسته‌ای ایران در سراسر کشور پراکنده شده‌اند و با توجه به این واقعیت، اسرائیل(رژیم صهیونیستی)،  با این معضل مواجه است که آیا باید یک حمله پیشگیرانه به برخی یا همه تأسیسات هسته‌ای ایران انجام دهد یا نابودی برنامه هسته‌ای ایران ممکن است یک هدف ‌غیر‌واقعی برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی)،  باشد؛

برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی)،  این یک عملیات بسیار پیچیده خواهد بود که کل اسرائیل(رژیم صهیونیستی)،  را درگیر یک جنگ تمام‌عیار می‌کند.