loader image

جستجو

Erdogan's threat again to stop the membership process of Sweden and Finland in NATO

ایندیپندنت:
تهدید دوباره اردوغان به توقف روند عضویت سوئد و فنلاند در ناتو

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «ایندیپندنت» در گزارشی از تهدید دوباره اردوغان به توقف روند عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، خبر داد.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: «رجب طیب اردوغان» -رئیس‌جمهوری ترکیه-  بار دیگر تهدید کرد که اگر ناتو شرایط آنکارا را نپذیرد، تقاضای عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را «متوقف» خواهد کرد.

 

اردوغان در نشست ناتو که در اواخر ماه ژوئن در مادرید برگزار شد، خواستار آن شد که سوئد و فنلاند در مبارزه با تروریسم «سهم خود را بپردازند» و آنان را به ارائه پناهگاه امن به «شبهه‌نظامیان غیرقانونی کرد» متهم کرد.

 

اردوغان در سخنانی که در روز ۲۷ تیر (۱۸ جولای) و در آستانه دیدار سه‌جانبه خود با مقام‌های ایرانی و روس ایراد کرد، به خبرنگاران گفت: «یک بار دیگر تاکید می‌کنم که اگر این کشورها گام‌های لازم برای برآوردن شرایط ما را برندارند، روند [عضویت فنلاند و سوئد در ناتو] را متوقف می‌کنیم.»

 

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت:‌ «ما به‌ویژه تذکر می‌دهیم که سوئد در این میان وجهه خوبی ندارد.»

 

ناتو به دنبال توافق با ترکیه، پیشتر در ماه جاری میلادی، روند رسیدگی به عضویت فنلاند و سوئد در این پیمان نظامی را آغاز کرد.

 

اردوغان هر دو کشور را به پناه دادن به شبهه‌نظامیان کرد متهم کرده و به‌ ویژه بر اسکان اعضای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که در ترکیه گروهی غیرقانونی به شمار می‌رود و اردوغان آن را «تروریستی»‌می‌داند، تاکید کرده است.