loader image

جستجو

The threat of the weapons of the Afghan army during the time of the Taliban

فارن پالیسی:
تهدید سلاح‌های ارتش افغانستان در زمان طالبان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در مطلب تازه خود‌ نوشت: مقامات امنیتی سابق افغانستان گفتند که سلاح‌های فروخته‌شده توسط سربازان سابق تنها بخش کوچکی از قاچاق بزرگ تسلیحات است و گنجینه‌ای از این تسلیحات به تصرف طالبان درآمده است.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن پالیسی در مطلب تازه خود به‌قلم «روچی کومار» نوشت:زمانی که حکومت افغانستان در 15 آگوست سقوط کرد، سردار 38 ساله افغان، باورش نمی‌شد مؤسسه‌ای که 12 سال از عمر خود را برای آن سپری کرده بود، نابود شود.

این سردار که به دلایل امنیتی نمی‌خواهد نامش فاش شود، در اولین اقدام، یونی فرمش را از تن آراورد و پنهان کرد.

او می‌گوید: «همه رویاهای من به یکباره از بین رفتند و وقتی به خانه رسیدم، حتی نتوانستم به مادرم بگویم  با لباس‌هایم چه کرده‌ام و آبرویم را از بین بردم.»

او برای فرار از انتقام طالبان، از ولایتی به ولایت دیگر می‌رفت. این در حالی است که او درآمد و یا راهی برای تامین معاش خانواده‌اش نداشت.

 بنابراین، به تنها دارایی که برایش  باقی مانده بود، روی آورد. او مجبور به فروش اسلحه‌اش شد که تنها سرمایه و دارایی‌اش بود و ۶۸۰ دلار به دست آورد.

سردار تنها جنگجوی افغانی نیست که سلاح‌های خود را برای فروش در بازار سیاه قرار داده است و کارشناسان امنیتی گمان می‌کنند که بسیاری از سربازان سابق ممکن است با سلاح‌ها و تجهیزات غربی، به خزانه قاچاقچیان کمک کرده باشند.

یک قاچاقچی اسلحه افغانی که فارن پالیسی با او تماس گرفت، گفت که در طول 20 سال تجارت در بازار سیاه، هرگز این تعداد معامله با اعضای سابق ارتش انجام نداده بود.

بسیاری از این سلاح‌ها به گروه‌های شبهه‌نظامی در سراسر منطقه راه پیدا کرده‌اند. مقامات امنیتی هند نگرانی‌های مشترکی را بابت وجود تعدادی از  این سلاح‌ها در دست شبهه‌نظامیان که در کشمیر تحت کنترل هند هستند، دارند.

با این حال، تحلیل‌گران و همچنین مقامات امنیتی سابق افغانستان گفتند که سلاح‌های فروخته‌شده توسط سربازان سابق تنها بخش کوچکی از قاچاق بزرگ تسلیحات است. زمانی که طالبان بر این کشور مسلط شد، خود گنجینه‌ای از این تسلیحات را تصرف کرد.

خود طالبان به هیچ وجه با قاچاق سلاح مشکل ندارد و به آن به‌عنوان موقعیتی برای به دست آوردن پول نگاه می‌کند. به علاوه، حاضر به حمایت از شبهه‌نظامیان هند است.