loader image

جستجو

How serious is the threat of Iranian drones

ناینتین فورتی فایو:
تهدید پهپادهای ایران چقدر جدی است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ناینتین فورتی فایو» نوشت: توسعه مداوم فناوری پهپادی ایران و برنامه موشک بالستیک آن، کمک و توانایی این کشور برای حمله به دشمنانش در منطقه را افزایش می‌دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه ناینتین فورتی فایو در یادداشت خود به‌قلم «مایا کارلین» نوشت: زرادخانه پهپادهای ایران به‌عنوان یک برنامه‌ مهم برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر گسترش یافته است.

در حالی که ایران در سال‌های اخیر گسترش و توسعه برنامه موشک‌های بالستیک خود را در اولویت قرار داده، تمرکز زیادی بر توسعه پهپادهایشان نیز معطوف نموده است.

تولید مداوم پهپادهای پیشرفته این کشور به اندازه موشک‌ها خطرناک است.

برنامه سامانه‌ هوایی بدون سرنشین (پهپاد) ایران در ابتدا در اواسط دهه 80 آغاز شد. سپاه اکنون از پهپادهای بزرگتر، پیشرفته‌تر و کشنده‌تر در زرادخانه خود استفاده می‌کند.

طبق گزارش‌ها، نیروهای نیابتی ایران در سراسر منطقه، به طور مداوم این سلاح‌های خطرناک را دریافت می‌کنند.

قدرت هوایی ضعیف ایران در آن دوره همراه با جاه‌طلبی این کشور برای تسلط بر منطقه، باعث شد تا جمهوری اسلامی مشتاقانه ساخت پهپادها را در برنامه کاری خود قرار دهد.

در اوایل ماه جاری، مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب قانون توقف پهپادهای ایرانی رای داد. این لایحه حکم می‌کند که «سیاست آمریکا این است که از دستیابی ایران و گروه‌های تروریستی و شبهه‌نظامی همسو با این کشور به پهپادها، از جمله قطعات تجاری موجود در آن، که می‌توانند در حملات علیه نیرو‌های آمریکا و کشورهای شریک استفاده شوند، جلوگیری کند.

لفظ تهدید در این لایحه به علت دو سال حملات پهپادی تحت حمایت ایران به کار برده شده است. گروه‌هایی از جمله حزب‌الله، مسئولیت انجام ده‌ها حمله پهپادی و موشکی را که از سال 2020 به منطقه سبز بغداد شلیک شده است، بر عهده گرفته‌اند.

منطقه سبز که محل سفارت آمریکا و سایر دارایی‌های دیپلماتیک این کشور در عراق است، صدمات سنگینی را در حملات تلافی‌جویانه ایران به بهانه ترور سردار سلیمانی متحمل شده است.

تابستان گذشته، ژنرال کنت مک کنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در یک جلسه توجیهی خاطرنشان کرد که عملیات اخیر ایران در استفاده از پهپاد‌های پیشرفته منجر به تشدید تنش در غرب آسیا شده است.

ژنرال مک کنزی در مقابل کمیته نیروهای مسلح سنا شهادت داد که پهپادهای پیشرفته ایران «یک تهدید جدید و پیچیده برای نیروها، شرکا و متحدان ما هستند.

ما برای اولین بار پس از جنگ کره، بدون برتری کامل هوایی در حال انجام عملیات هستیم. تا زمانی که نتوانیم شبکه‌ای برای شناسایی و انهدام پهپادها توسعه دهیم و به کار گیریم، برتری هوایی برای ایران باقی خواهد ماند.»

در حالی که بسیاری از پهپادهای ایران تسلیحاتی هستند، سپاه پاسداران از زرادخانه خود برای انجام مأموریت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی نیز استفاده می‌کند.

پهپادهای ایرانی از ناوبری ماهواره‌ای استفاده می‌کنند و به سلاح‌های مرگباری برای شبهه‌نظامیان منطقه تبدیل شده‌اند. به علاوه ، این پهپادهای پیشرفته می‌توانند تقریباً به هر هدفی در غرب آسیا برسند.

شاهد 149 و فطروس دو پهپاد ایرانی هستند که شعاع عملیاتی در حدود 500 کیلومتر دارند.

در حالی که رهبران جهان بر خطرات نزدیک شدن ایران به گریز هسته‌ای تمرکز می‌کنند، زرادخانه پهپادی پیشرفته و رو به رشد این کشور را نباید نادیده گرفت. توسعه مداوم فناوری پهپادی ایران و برنامه موشک بالستیک آن، کمک و توانایی این کشور برای حمله به دشمنانش در منطقه را افزایش می‌دهد.