loader image

جستجو

The revived JCPOA agreement does not prevent Iran from going nuclear

جروزالم پست:
توافق احیاشده برجام مانع هسته‌ای شدن ایران نمی‌شود

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت تازه خود با اشاره به اینکه توافق احیا شده برجام مانع هسته‌ای شدن ایران نمی‌شود،‌تاکید کرد: توافقی که امروز مورد بحث قرار می‌گیرد، باید تهدیدات ایران برای منطقه و اسرائیل را  نیز در نظر بگیرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت خود نوشت: بازگشت به توافق با ایران که در سال 2015 مورد مذاکره قرار گرفت، تا همین چند هفته پیش غیرممکن به نظر می‌رسید.

پس از یک سال ادعاها مبنی بر اینکه ایرانی‌ها باید به نوعی به توافق برسند، در غیر این صورت پنجره مذاکراتی بسته می‌شود، به نظر می‌رسید رهبران تهران در مذاکره برای بازگشت به آنچه تحت عنوان توافق مشترک شناخته می‌شود، از غرب بسیار دور هستند.

با این حال، گزارش‌های جدید ادعا می‌کنند که متن نهایی توافق به دست آمده است.

ما نسبت به این تلاش برای نهایی کردن توافق تردید داریم، اما امیدواریم هر آنچه در مذاکرات نهایی اتفاق می‌افتد و هر توافقی که ممکن است انجام شود، شامل اقداماتی باشد که ثبات و امنیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و منطقه را تضمین کند. اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بر اتحاد نزدیک با آمریکا و روابط خوب با دولت بایدن متکی است.

ما از تلاش‌های دولت برای تامین امنیت منطقه حمایت می‌کنیم، در حالی که انتظار داریم ایران هرگز نتواند سلاح هسته‌ای بسازد.

«بورل» -مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- گفت آ‌نچه قابل مذاکره است، مورد گفت‌و‌گو قرار گرفته و اکنون در متن نهایی است.

با این حال، پشت هر موضوع فنی و هر پاراگراف یک تصمیم سیاسی نهفته است که باید در پایتخت‌ها اتخاذ شود.

آمریکا  در جریان است و به نظر می‌رسد که در حال حاضر، حکومت ایران در حالی که به تلاش برای گرفتن امتیازات بیشتر از غرب ادامه می‌دهد، اوضاع را متوقف نگه داشته است.

این نوع امتیازات نگران‌کننده هستند، همانطور که ماهیت کلی توافق نیز نگرانی‌هایی را به همراه دارد. ایران تمایل دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به گروه‌های تروریستی در سراسر منطقه کمک مالی و تسلیحاتی می‌کند، از فهرست تحریم‌های آمریکا حذف شود. این کشور همچنین خواهان آزادانگاری برنامه‌های موشکی و پهپادی خود است.

این واقعیت نگران‌کننده وجود دارد که ایران سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای در اختیار دارد و مقادیر زیادی اورانیوم را تا سطوح بالا غنی‌سازی کرده است.

ایران استدلال می‌کند که چون آمریکا مفاد توافق را نقض کرده است، این حق را دارد. مشکل اصلی این است که هر روز که ایران غنی‌سازی می‌کند، به توانایی برای ساخت بمب هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شود.

در واقع، مقامات ایرانی اخیراً اشاره کرده‌اند که از قبل تمام اجزا و مواد مورد نیاز برای ساخت بمب را در اختیار دارند، اما تاکنون تصمیم گرفته‌اند این کار را انجام ندهند.

این امر مشکل‌ساز است، زیرا به این معناست که حتی در صورت توافق بر سر یک برجام جدید یا بازگشت به توافق قبلی، ایران همیشه می‌تواند با استفاده از اورانیوم غنی‌شده، از غرب باج‌خواهی کند.

تهاجم روسیه به اوکراین و تنش بین آمریکا و چین، شرایط دشوار قبلی را پیچیده‌تر کرده است. کاخ سفید ترجیح می‌دهد همزمان مجبور نباشد با ایران مقابله نموده یا با بحران جدید این کشور و اسرائیل (رژیم صهیونیستی)مقابله کند.

ایران آشکارا درباره اینکه چگونه آمریکا را از منطقه بیرون نموده و چطور می‌تواند اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را از چند جبهه تهدید کند، لاف زده است. توافقی که امروز مورد بحث قرار می‌گیرد، باید تهدیدات ایران برای منطقه و اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  را  نیز در نظر بگیرد.