loader image

جستجو

The Israeli-Saudi agreement is a step towards peace

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها:
توافق اسرائیل و عربستان گامی به سوی برقراری صلح است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» نوشت: مقامات ریاض اغلب گفته‌اند که عادی‌سازی روابط با اسرائیل منوط به پیشرفت در روند صلح دولت یهود و فلسطین است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ موسسه بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در مقاله خود به‌قلم «ارد کیتری» نوشت: بنابرگزارش‌ها، رژیم صهیونیستی و عربستان بر سر یک قرارداد  امنیتی به توافق رسیده‌اند که مصر را مجبور به انتقال دو جزیره استراتژیک در نزدیکی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به سعودی‌ها می‌کند.

نیاز اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به موافقت با انتقال جزایر به عربستان ناشی از تعهدات مصر در پیمان صلح 1979 است.

با توجه به ثروت و اماکن مقدس سعودی‌ها، عربستان مهم‌ترین کشور عربی است که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) می‌تواند با آن صلح کند.

طبق گزارش‌ها، سعودی‌ها در سال‌های اخیر به عادی‌سازی روابط با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نزدیک‌تر شده‌اند. همکاری‌های اطلاعاتی محرمانه، چراغ سبز نشان دادن توافقنامه آبراهام و اجازه دادن به بازرگانان اسرائیلی برای بازدید از این کشور، از جمله شواهد این عادی‌سازی است.

با این حال، سعودی‌ها از انجام اقدامات جدی برای صلح با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اجتناب کرده‌اند.
بنابرگزارش‌ها، تنها اقدام عمومی که ریاض در ازای انتقال جزیره با آن موافقت کرد، اجازه دادن به هواپیماهای اسرائیلی بیشتر برای عبور از حریم هوایی عربستان در مسیر سایر مقاصد است.

سفر پیشنهادی بایدن به عربستان در پایان این ماه نشان‌دهنده بهبود روابط آمریکا و سعودی‌هاست.

کاخ سفید و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باید اصرار داشته باشند که انتقال جزیره، با تعهد کتبی عمومی، قانونی و الزام‌آور سعودی همراه باشد که منعکس‌کننده تعهدات معاهده صلح مصر برای محدود کردن حضور نظامی این کشور و تضمین ناوبری بدون مانع و غیرقابل تعلیق اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، در تنگه تیران است.

علاوه بر این، تعهدات ریاض در تیران و صنافیر باید مستقیماً به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) داده شود که نشان‌دهنده گام مهمی در جهت به رسمیت شناخته شدن دولت یهود از سوی عربستان است.

دولت بایدن همچنین باید همکاری عمومی عربستان با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را در عرصه دفاعی تشویق کند.

مقامات ریاض اغلب گفته‌اند که عادی‌سازی روابط با اسرائیل منوط به پیشرفت در روند صلح دولت یهود و فلسطین است.

هدف نهایی که صلح کامل بین اسرائیل و عربستان است، شاید قریب‌الوقوع نباشد، اما دولت بایدن می‌تواند از تیران و صنافیر به عنوان گام‌های اصلی و محکم در این مسیر استفاده کند.