loader image

جستجو

FILE PHOTO: An Iranian flag flutters in front of the International Atomic Energy Agency (IAEA) headquarters in Vienna, Austria, January 15, 2016.   REUTERS/Leonhard Foeger

الشرق الاوسط:
توافق جدید با ایران به زیان کشورهای منطقه است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «الشرق الاوسط» در یادداشت خود به بررسی این موضوع که توافق جدید با ایران به زیان کشورهای منطقه است،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه الشرق الاوسط در یادداشت خود به‌قلم «مشاری الذایدی» نوشت: آنچه تا به امروز درباره محتوای توافق جدید با ایران از سوی آمریکا و کشورهای غربی فاش شده، نشان می‌دهد که در هر صورت این توافق به زیان کشورهای منطقه خواهد بود.

از ابتدای دوره اوباما تا آغاز دوران بایدن، شاهد چرخه ویرانگری بودیم که به نظر می‌رسد پایانی در افق قابل پیش‌بینی ندارد، اگرچه در دوران ترامپ این چرخه تا حدودی متوقف شد.
کشورهای خلیج‌فارس به طور خاص و کشورهای عربی مانند عراق، لبنان، سوریه و یمن، که ایران دخالت مستقیم در آن‌ها دارد، نگران آینده این توافق و قدرت یا ضعف دولت تهران نگران هستند، زیرا این حکومت بازیگر اول نقش منفی در امور داخلی این کشورهاست.
«یایرلاپید» -نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، به کشورهای غربی هشدار داد که توافق «بد» روی میز در مورد برنامه هسته‌ای ایران، سالانه 100 میلیارد دلار به این کشور می‌بخشد که این مساله ثبات منطقه را «تضعیف» می‌کند.

لاپید که در روزهای اخیر با رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان صحبت کرده بود، افزود: به آن‌ها گفتم که این مذاکرات به جایی رسیده که باید توقف کنند و بگویند «دیگر بس است».
سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که تا چه زمانی باید تماشاگر این بازی پوچ غرب و جمهوری اسلامی باشیم، در حالی که ما همسایگان ایران اولین قربانی پیامدهای این توافق با این حکومت هستیم؟
اوباما این توافق را در عمان و جاهای دیگر با فرستادگان نظام انجام داد و یک روزه دیدیم که چقدر به این حکومت پول و مشروعیت داده شد، آن هم فقط در مقابل آنچه «ضمانت» برای کاهش سرعت غنی‌سازی و عدم جلوگیری از برنامه هسته‌ای غیر صلح‌آمیز نامیده شد.
امروز تیم بایدن که همان تیم سابق اوباما است، این کار را انجام می‌دهند، با خطابه‌هایی برای اطمینان خاطر کسانی که می‌بایست «متحدان» واشنگتن در منطقه باشند.
اگر این مبالغ میلیاردی به خزانه سپاه پاسداران و نیروی قدس سرازیر و خرج «حزب‌الله لبنان»، «حشد» عراق، حوثی‌های یمن، «تیپ‌های اشتر» در بحرین و «حزب‌الله» در سعودی و کویت و غیره شد، آن وقت واشنگتن چگونه می‌خواهد امنیت این کشورها را تضمین کند؟
می‌گویند: بله، ما نسبت به شرارت سپاه پاسداران و نمایندگان رهبر ایران در منطقه آگاه هستیم، اما امروز مهم‌ترین مساله، جلوگیری یا کاهش سرعت رسیدن ایران به بمب هسته‌ای است…

اما اگر از ایرادات و معایب این استدلال هم چشم‌پوشی کنیم، این سوال مطرح می‌شود که اگر دولت تهران مانند کره شمالی به طور ناگهانی اعلام کرد بمب اتم را ساخته، چه کار خواهید کرد؟