loader image

جستجو

An agreement based on lies increases the likelihood of war

گیت استون:
توافق مبتنی بر دروغ احتمال وقوع جنگ را افزایش می‌دهد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «گیت استون» در مقاله‌ای ضمن اشاره به اینکه شعار مدافعان برجام جدید این است که یک توافق بد، بهتر از عدم توافق است، نوشت: توافق مبتنی بر دروغ احتمال وقوع جنگ را افزایش می‌دهد

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده گیت استون در مقاله‌ای به‌قلم «ریچارد کمپ» نوشت:  دولت‌‌های غربی در مواجهه با تهدیدهای هسته‌ای روسیه به لرزه درمی‌آیند، اما در آستانه انقعاد توافقی هستند که همان قدرت را علیه آن‌ها به ایران می‌دهد.

ایران از زمان انقلاب اسلامی 1979 بی‌وقفه در جنگ با غرب و متحدانش در منطقه بوده است. مماشات با تهران از طریق تایید برنامه هسته‌ای این کشور و دادن میلیاردها دلار به آن با برداشتن تحریم‌ها باعث تقویت و تشجیع آیت‌الله‌ها می‌شود تا این ستیزه‌جویی را بیشتر از این داشته باشند.

بایدن با برجام جدید به دنبال احیای توافق شکست خورده‌ای است که باراک اوباما در سال 2015 منعقد کرد و راه را برای بمب هسته‌ای ایران هموار نمود.

شعار مدافعان برجام جدید این است که «یک توافق بد، بهتر از عدم توافق است.»

تهران به برنامه خود برای دستیابی به توانمندی هسته‌ای که حق خود می‌داند، ادامه خواهد داد، چه با توافق باشد و چه بدون آن و این کار را با سرعتی که می‌خواهد پیش می‌برد، مگر اینکه به لحاظ فیزیکی جلو آن گرفته شود.

به گفته «یائیر لاپید» -نخست‌وزیر اسرائیل- ایران به 100 میلیارد دلار در سالی دست خواهد یافت که از برداشته شدن تحریم‌ها کسب خواهد کرد.

این دلارها باعث تقویت ستیزه‌جویی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی می‌شود و با کمک این پول‌ها، عربستان و امارات را از طریق یمن، اسرائیل را از طریق لبنان، سوریه و غزه و آمریکا و اروپا و جهان را از طریق شبکه جهانی از نیروهای نیابتی و هواداران تروریستش تهدید خواهد کرد.

روسیه هیچ فرصتی را برای بهره‌برداری از ضعف غرب از دست نمی‌دهد و یک مزیت قابل‌توجه هم برای آن به‌عنوان متحد ایران به وجود آمده، زیرا این کشور در بستر مذاکرات با آمریکا، اروپا و ایران بوده و در عین حال، خشونت‌های ناگفته‌ای را در اوکراین مرتکب شده است.

روسیه از برداشته شدن تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران به‌عنوان یک پناهگاه اقتصادی استفاده خواهد کرد تا بتواند تحریم‌های بین‌المللی خود را دور بزند.

ایران بر طبق پیش‌نویس این توافق می‌تواند اورانیومی را حفظ کند که از زمان برجام اصلی و به صورت غیرقانونی غنی‌سازی کرده بود و مقدار آن هم فراتر از سطح مورد نیاز در یک برنامه صلح‌‌آمیز هسته‌ای بوده است.

به نظر می‌رسد که روسیه در چرخشی بسیار تکان‌دهنده و به‌رغم تهدیدهای مکرر هسته‌ای‌اش، کنترل این ذخایر موجود اورانیوم را به دست خواهد گرفت.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) گاه با همکاری آمریکا و بریتانیا یک کارزار طولانی‌مدت مخفیانه‌ را برای مهار و به تاخیر انداختن برنامه هسته‌ای دنبال کرده است.

این کارزار باید ادامه یابد و از زمانی که دولت‌های غربی این توافق را اجرایی کنند، به شکل دیگری دیده خواهد شد.

جهان بهای این سناریوی هولناک را خواهد پرداخت و این سناریو به دلیل اقدامات نادرست دولت‌های آمریکا و اروپا و عدم عزم و شجاعت کافی برای فشار اقتصادی و بازدارندگی نظامی و متوقف کردن جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران، اتفاق خواهد افتاد.

آن‌ها در عوض این و مثل همان کاری که در پاسخ به تجاوز روسیه انجام دادند، دوباره گزینه مماشات را انتخاب کردند و این خوراک افراد ضعیف‌النفس است.