loader image

جستجو

Iran's military expansion to Europe1

گیت استون:
توسعه نظامی ایران به اروپا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «گیت استون» در یادداشت تازه خود با اشاره به حمایت ایران از روسیه در جنگ با اوکراین،‌ به بررسی موضوع توسعه نظامی ایران به اروپا،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده گیت استون در یادداشت تازه خود به‌قلم «کان کافلین» نوشت: ایران در حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین به نحو عمیقی درگیر شده و این موضوع باید زنگ خطری برای رهبران غرب باشد مبنی بر اینکه تهدید نظامی جمهوری اسلامی دیگر منحصرا محدود به غرب آسیا نیست.

از زمانی که آیت‌الله‌ها کنترل این کشور را از بیش از 40 سال قبل به دست گرفتند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پرچمدار نظام، فعالیت‌های نظامی خود را خواه از طریق به راه انداختن جنگ در کشورهای همسایه‌اش نظیر عراق، یا تهدید اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به واسط نیروهای نیابتی‌اش در لبنان و سوریه عمدتا محدود به منطقه کرده بود.

تنها مواقعی که سپاه پاسداران جرأت انجام عملیاتی در خارج از غرب آسیا را داشت، به عملیات‌های تروریستی نظیر بمب‌گذاری 1994 در مرکز جامعه یهودی در آرژانتین مربوط می‌شد که منجر به کشته شدن 85 نفر و زخمی شدن بیش از 300 نفر شد یا موج اخیر حملات تروریستی که در اروپا انجام داده است.

ولادیمیر پوتین، این ماه برای شرکت در نشستی به تهران رفت و در آنجا با شخصیت‌های مهم از جمله رهبر معظم ایران و ابراهیم رئیسی دیدار داشت. به گفته منابع امنیتی غرب، تهران از این زمان خود را بیشتر در جنگ روسیه درگیر کرده است. رهبر ایران بعد از این نشست از پوتین و به دلیل آغاز کردن حمله به اوکراین تمجید کرد و مدعی شد که اگر او اولین اقدام را انجام نمی‌داد، روسیه قربانی تجاوزات ناتو می‌شد.

آشکارترین اظهارنظر وی طی این دیدار درخواست او از ایران و روسیه برای افزایش «همکاری متقابل» بین دو کشور بود تا با تهدیدهای ناشی از تحریم‌های غرب مقابله کنند.

یکی از اولین نشانه‌های ملموس در تعمیق روابط بین مسکو و تهران، امضای تفاهم‌نامه 40 میلیارد دلاری بین شرکت عظیم انرژی روسیه به نام گازپروم و شرکت ملی نفت ایران بود.

مقامات آمریکا گزارش داده‌اند که تیمی از کارشناسان روسیه دو بار از یک پایگاه هوایی در مرکز ایران بازدید کرده‌اند تا ارزیابی دقیقی از پهپادهای ساخت این کشور داشته باشند.

نمایش علنی حمایت ایران از روسیه مطمئنا این فرضیه طولانی‌مدت سیاست‌گذاران آمریکایی و اروپایی را تضعیف می‌کند که گمان می‌بردند تهدید جمهوری اسلامی و دسترسی این کشور به تسلیحات نامحدود هسته‌ای فقط مربوط به غرب آسیا می‌شود و مخصوصا علیه اسرائیل است.

اوکراین در جنگ روسیه، از حمایت نظامی ناتو برخوردار است و حمایت فعال ایران از مسکو در این جنگ کاملا این استدلال را رد می‌کند و مذاکره‌کنندگان آمریکایی و اروپایی را مجبور می‌سازد تا این موضوع را به‌عنوان مسئله امنیت ملی خود ببیند و در رویکرد خود نسبت به مذاکرات به صورت جدی تجدید‌نظر کنند.

موضع آشفته جو بایدن در قبال ایران، پیشتر توسط رئیس آژانس اطلاعاتی بریتانیا ام‌آی6 بیان شده بود.

از نظر وی، ایران تمایل اندکی برای مذاکره در مورد توافق هسته‌ای جدید دارد. او گفت: «فکر نمی‌کنم که رهبر معظم ایران می‌خواهد به توافقی برسد. فکر نمی‌کنم که ایرانی‌ها چنین چیزی را بخواهند.» حقیقت ماجرا این است که سیاست بایدن در قبال ایران کاملا غیرقابل دفاع شده و هر چه که او و مقاماتش زودتر تشخیص دهند مماشات آن‌ها با این کشور محکوم به شکست است، برای همه دست اندرکاران بهتر خواهد بود.