loader image

جستجو

FILE PHOTO: Flags wave outside the Alliance headquarters ahead of a NATO Defence Ministers meeting, in Brussels, Belgium, October 21, 2021. REUTERS/Pascal Rossignol/File Photo

کاسپین نیوز:
توصیه مسکو به فنلاند برای استقرار نیروهای ناتو

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «کاسپین نیوز» در یادداشتی از توصیه مسکو به فنلاند برای استقرار نیروهای ناتو خبر داد و نوشت: فنلاند روز سه‌شنبه سی و یکمین عضو ائتلاف نظامی ناتو شد و طول مرزهای کشورهای عضو با روسیه را دو برابر کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه کاسپین نیوز در یادداشتی به‌قلم «وسالا عباسوا» نوشت: پس از پیوستن این کشور شمال اروپا به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، روسیه از فنلاند خواسته است تا از استقرار نیروهای ناتو در خاک خود اجتناب کند.

چیژوف، این‌گونه اعلام کرده است که ما هیچ مناقشه‌ای با فنلاند نداریم؛ فنلاند ممکن است نظر خود را تغییر دهد و از ناتو خارج شو یا می‌تواند شرایط خود را برای عضویت در ناتو داشته باشد، همان‌طور که نروژی‌ها در آن زمان حتی پس از پیوستن به ناتو، خاک خود را برای حضور نظامی خارجی فراهم نکردند.

چیژوف تأکید کرد که روسیه اقدامات تلافی‌‌‌جویانه را بر اساس اقدامات واقعی و نه بر اساس اعلامیه توسعه خواهد داد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که قانون تأسیس ناتو-روسیه (NRFA) که عدم استقرار تسلیحات هسته‌ای در قلمرو اعضای جدید را بیان می‌کند، همچنان به قوت خود باقی است.

فنلاند روز سه‌شنبه سی و یکمین عضو ائتلاف نظامی ناتو شد و طول مرزهای کشورهای عضو با روسیه را دو برابر کرد و جناح شرقی خود را در بحبوحه جنگ جاری در اوکراین تقویت کرد؛ فنلاند زمانی بخشی از امپراتوری روسیه بود و اکنون 1340 کیلومتر (830 مایل) مرز مشترک با روسیه دارد.

ناتو در سال 1949 ‌به‌عنوان راهی برای قدرت‌های غربی برای پاسخ به نفوذ خطرناک اتحاد جماهیر شوروی تأسیس شد؛ بر اساس فرض مشمول ماده 5، حمله به یکی از کشورهای عضو ناتو، حمله به کشورهای دیگر محسوب می‌شود و هر کشور موظف است از سایر اعضا حمایت کند و ‌آن‌ها را در امنیت یکدیگر شریک بدانند.

عضویت کامل فنلاند در ناتو یک معماری امنیتی جدید برای این کشور و کل اتحاد نظامی طراحی می‌کند که این راه را برای بلوک نظامی و برای محاصره سن پترزبورگ و گسترش حضور خود در سراسر دایره استراتژیک قطب شمال هموار می‌کند.

روسیه که تهاجمش به اوکراین خشم جهانی را برانگیخت، مدت‌هاست که ناتو به مرزهایش نزدیک‌تر شده است؛ مقامات مسکو پارها ادعا کرده‌اند که استقرار نیروهای ائتلاف، ثبات را در نزدیکی مرزهای این کشور تهدید می‌کند و ممکن است پاسخ قوی روسیه را برای تضمین امنیت این کشور ‌به‌دنبال داشته باشد.