loader image

جستجو

Biden's possible conspiracy to keep Congress away from JCPOA

هیل:
توطئه احتمالی بایدن برای دور نگه داشتن کنگره از برجام

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هیل» در یادداشت تازه خود به بررسی توطئه احتمالی بایدن برای دور نگه داشتن کنگره از برجام،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه هیل در یادداشت تازه خود به‌قلم «متیو زوئیگ» نوشت: مذاکره‌کنندگان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا بار دیگر مذاکرات غیرمستقیم، بر سر متن نهایی توافق هسته‌ای را به پایان رسانده‌اند.

اگرچه به نظر می‌رسد مذاکرات به بن‌بست دیگری رسیده است، اما اگر ایران تصمیم به نشان دادن انعطاف‌پذیری بگیرد، می‌تواند به سرعت در هفته‌های آینده به نتیجه برسد.

دولت بایدن در حالی که آماده عرضه این توافق به کنگره بدبین وشکاک است، اشاره کرده که مذاکرات وین به توافق جدیدی منتهی نشده، بلکه صرفاً همه طرف‌ها به پایبندی به برجام بازگشتند.

این گفته دولت بایدن، در واقع تلاشی حساب‌شده برای اجتناب از رأی‌گیری کنگره پس از بررسی توافق هسته‌ای است.

در ماه می، نماینده ویژه وزارت امور خارجه در امور ایران، متعهد شد که هرگونه توافق احتمالی با جمهوری اسلامی را برای بررسی کنگره ارائه کند.

دولت بایدن ممکن است همچنان امیدوار باشد با این ادعا که صرفاً به برجام بازگشته است، از رأی‌گیری کنگره جلوگیری کند.

بنابراین، کاخ سفید ممکن است سعی کند در حالی که متن را ارائه می‌کند، استدلال کند نیازی به رای مجدد کنگره در مورد آن نیست.

مفاد توافق جدید با ایران هنوز علنی نشده، اما طبق گزارش‌ها شامل اصلاحات اساسی در برجام است.

اگر دولت بایدن بدون بررسی و اقدام لازم کنگره وارد توافق شود، اعضای مجلس نمایندگان و سنا می‌توانند علیه رئیس‌جمهور شکایت کنند.

اگر اعضای کنگره شکایتی علیه دولت برای معافیت دستوری ارائه کنند، می‌تواند لغو تحریم‌ها را به تعویق بیندازد.

ایرانی‌ها به کنگره توجه زیادی دارند. مخالفت‌های احتمالی در واقع، پیامی مهم به حکومت ایران و جامعه تجاری بین‌المللی می‌دهد که هر توافقی که انجام شود، توسط هر دولت جمهوری‌خواه که در آینده روی کار خواهد آمد، دوام نخواهد داشت.

پیام این روند هرگونه سرمایه‌گذاری اقتصادی در ایران را به‌شدت کاهش می‌دهد که تأثیری مشابه تحریم‌ها دارد و می‌تواند سبب مرگ این مذاکرات نادرست شود و زمینه را برای دولت بعدی جهت اتخاذ رویکردی قوی‌تر فراهم کند.