loader image

جستجو

The suspension of security treaty negotiations due to Saudi Arabia's role in the September 11 incident

کویینسی:
توقف مذاکرات پیمان امنیتی به‌دلیل نقش عربستان در حادثه 11 سپتامبر

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در گزارش تازه خود از توقف مذاکرات پیمان امنیتی به دلیل نقش عربستان در حادثه 11 سپتامبر، خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در گزارش تازه خود به‌قلم «دنیل لاریسون» خبر داد:شواهد جدیدی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از مقامات دولتی عربستان بیش از آنچه قبلاً شناخته شده بود، در حملات روز 11 سپتامبر دست داشتند.

طبق شواهد عوامل القاعده از حمایت قابل‌توجهی از اعضای دولت عربستان در آماده‌سازی این حملات برخوردار بودند.

اگر این ادعاها درست باشد، این پیامدهای مهمی برای درک ما از حملات و نحوه عملکرد گروه‌های تروریستی بین‌المللی دارد و همچنین دلیل دیگری به آمریکایی‌ها می‌دهد تا حکمت امنیتی امروز با عربستان را زیر سؤال ببرد.

قبلاً شواهدی مبنی بر تبانی مقامات و هواپیماربایان روز 11 سپتامبر فاش شده بود، اما شواهد جدید نشان می‌دهد که اقدامات انجام‌شده توسط دو مقام عربستانی در آمریکا انجام شده است.

دولت عربستان به‌طور قابل پیش‌بینی این اتهامات را رد می‌کند، این همان کاری در مورد اتهامات خاشقچی و حملات هوایی به اهداف غیرنظامی یمن را رد کرد.

البته انکارهای عربستان اهمیت چندانی ندارد و این حقیقت پا برجاست.

شواهدی از دخالت عمیق‌تر عربستان در حملات روز 11 سپتامبر، واکنش نظامی «جنگ علیه تروریسم» واشنگتن را بی‌اعتبار می‌کند. تصور اینکه القاعده چنین حملات تماشایی را بدون حمایت دولتی و یک شبکه حمایتی در داخل آمریکا انجام داده است، سیاست‌گذاران را تشویق کرد تا در معرض تورم شدید قرار گیرند که تروریسم را از یک مشکل واقعی اما قابل کنترل به تهدید تعیین‌کننده عصر جدید تبدیل کرد.

اگر عناصر برخی از دولت‌های دیگر در حمله‌ای بزرگ به آمریکا نقش داشته باشند، این هرگز رهبران سیاسی نباید به فکر دادن ضمانت امنیتی و فناوری هسته‌ای به آن‌ها باشند.

حال حاضر دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد توافقنامه امنیتی و توافق هسته‌ای پیشنهادی دولت بایدن با ریاض برای آمریکا نامطلوب است.

به‌رغم جنگ غزه، دولت بایدن همچنان مصمم به‌دنبال کردن توافق عادی‌سازی روابط با عربستان و اسرائیل است.

عربستانی‌ها از موافقت با توافقی که در آن آمریکا هدایای گران‌قیمت زیادی به آن‌ها می‌دهد خوشحال بوده‌اند، اما عدم تمایل اسرائیل به دادن امتیاز واقعی به فلسطینی‌ها مانع اصلی انعقاد توافق است و در این توافق آمریکا هیچ امتیازی را دریافت نمی‌کند.

بسیاری از کارشناسان سیاست خارجی و منطقه‌ای گیج شده‌اند؛ آن‌ها نمی‌توانند درک کنند که چرا آمریکا وقت و انرژی زیادی را صرف طرحی می‌کند که هیچ یک از مشکلات منطقه را حل نمی‌کند و هیچ سودی برای او ندارد، به‌خصوص اینکه یکی از طرفین در انجام بزرگ‌ترین عملیات تروریستی تاریخ شریک بوده است.

یک توضیح این است که دولت بر این باور است که این امر عربستانی‌ها را به همسویی نزدیک‌تر با آمریکا به‌عنوان بخشی از رقابت با چین می‌کشاند، اما این چندان منطقی نیست.

عربستانی‌ها بدون توجه به آنچه آمریکا به آن‌ها می‌دهد، به افزایش روابط تجاری خود با چین ادامه خواهند داد.

دلیل آن هرچه که باشد، آمریکا باید بهای غیرقابل قبولی برای هر توافقی بپردازد. دولت ما در هر صورت نباید به‌دنبال پیوند نزدیک‌تر خود با عربستانی‌ها باشد.

 

آخرین افشاگری‌ها در مورد همدستی احتمالی بیشتر عربستانی‌ها در حادثه روز 11 سپتامبر باید آخرین دلیلی باشد که به هرگونه صحبت بیشتر در مورد پیمان امنیتی با ریاض پایان دهد.