loader image

جستجو

Dead end road to Riyadh

فارن پالیسی:
جاده بن‌بست به ریاض

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در یادداشت خود با اشاره به انتظاردولت بایدن از عادی سازی روابط اسرائیل با عربستان کمک به فلسطینی‌ها است، نوشت:‌ کابینه کنونی نتانیاهو در کنار یک پیشرفت تاریخی با عربستان، به سادگی قادر به همزیستی نیستند و نمی‌توانند همچین چیزی را رقم بزنند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن پالیسی در یادداشت خود به‌قلم «شالوم لیپنر» نوشت: در حالی که نتانیاهو مسیری را برای رسمی کردن روابط بین کشورش و پادشاهی عربستان طراحی می‌کند، به نظر می‌رسد ناامیدانه در حیاط خلوت خود گم شده است.

در حالی که او رویای صلح منطقه‌ای را در سر می‌پروراند، ائتلاف حاکم او برای تضعیف برنامه‌های او آماده می‌شود.

توافق عربستان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، جایزه بزرگ دیپلماسی غرب‌آسیا معاصر است.

مقامات دولت بایدن به‌سختی بین ریاض و اورشلیم رفت و آمد می‌کنند تا معامله‌ای را انجام دهند که در آن آمریکا نقشی اساسی ایفا می‌کند و منافع آشکاری برای هر سه کشور به همراه خواهد داشت.

برای نتانیاهو، توافق با عربستان نقطه عطفی خواهد بود که به باز کردن پتانسیل افق‌های اقتصادی و دیپلماتیک از آفریقا تا آسیا کمک می‌کند که قبلاً از دسترس اسرائیل(رژیم صهیونیستی) خارج بود.

او همچنین می‌تواند اعتبار خود را به‌عنوان یک دولتمرد درزمانی که توجه به برنامه‌های بحث‌برانگیز دولتش برای قوه قضاییه اسرائیل معطوف است، به‌دست آورد.

بایدن نیز یک پیروزی مهم در سیاست خارجی به دست می‌آورد و ادغام بیشتر در آن منطقه را تسریع می‌کند و شاید مهم‌تر از آن، او گسترش نفوذ چین در شبه جزیره عربستان را مختل می‌کند و به خدمت گرفتن اوپک برای جبران افزایش سرسام‌آور قیمت‌های انرژی یک امتیاز اضافی خواهد بود.

دولت بایدن به‌صراحت اعلام کرده است که از اسرائیل انتظار می‌رود در ازای عادی‌سازی روابط با عربستان، در «موارد قابل‌توجهی به فلسطینی‌ها» کمک کند.

هفته گذشته، «بزالل اسموتریچ» -وزیر دارایی نتانیاهو- تکرار کرد که نزدیکی با عربستان هیچ ارتباطی با این روند ندارد.

(روش او این است که می‌گوید سرنوشت فلسطینیان در کرانه باختری خارج از محدوده این گفتگوها با عربستان و آمریکا است).

در حال حاضر تندروها در تلاش‌اند تا دستور بازنگری در «تمام تصمیمات اتخاذ‌‌شده توسط دولت قبلی در مورد تشکیلات خودگردان فلسطین را با هدف تشدید نظارت» صادر کنند.

اسموتریچ از انتصاب هم‌زمان خود به‌عنوان وزیر در وزارت دفاع اسرائیل(رژیم صهیونیستی)

استفاده کرده است تا رونق شهرک‌سازی را آغاز کند و از هرگونه امکان سازش ملموس با فلسطینی‌ها جلوگیری کند.

کابینه کنونی نتانیاهو در کنار یک پیشرفت تاریخی با عربستان، به سادگی قادر به همزیستی نیستند و نمی‌توانند همچین چیزی را رقم بزنند.

اسموتریچ از قبل نشان داده است که برای گرفتن حق اسرائیل و ندادن امتیاز از هیچ اقدامی امتناع نمی‌کند و جدیت او را می‌توان در توافق با منصور عباس دید، زمانی که او از امضای پیمان با آنان امتناع کرد.

در نهایت بدون هیچ داوطلب آشکاری برای جایگزینی اسموتریچ و متحدانش، نتانیاهو تنها در صورتی که تمایل داشته باشد که یک بازی پر ریسک را انجام دهد و بر حمایت خارجی مخالفان و فروپاشی سریع حکومتش استوار باشد، توافق با عربستان را ممکن می‌کند، مگرنه بعید است به این زودی به مقصد خود برسد.

بن سلمان در مصاحبه‌ای که پس از دیدار نتانیاهو و بایدن پخش شد به فاکس نیوز گفت: هر روز به عادی‌سازی با اسرائیل (رژیم صهیونیستی)نزدیک می‌شویم.

مسیر مثبت روابط عربستان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مسلماً اجتناب‌ناپذیر است، اما توافق واقعی احتمالاً برای یک آینده قابل پیش‌بینی مبهم باقی خواهد ماند و حتی ممکن است تحت نظر نتانیاهو اتفاق نیفتد.