loader image

جستجو

چین_برای_اعمال_تحریم_بیشتر_علیه_ایران_متقاعد_شو

جاست سکیوریتی: آمریکا برای مهار ایران باید با چین همکاری کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «جاست سکیوریتی» در یادداشت تازه خود بر این موضوع تاکید ورزید که برای مهار هسته‌ای ایران باید با چین همکاری کرد و هر گونه اعمال فشار بر چین به‌خاطر بی‌توجهی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، می‌تواند این کشور را به ایران نزدیک‌تر نماید.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه جاست سکیوریتی در یادداشت تازه خود به‌قلم «رابرت فورد» و « میلان ویوانکو» نوشت: مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا درباره برنامه هسته‌ای از سر گرفته شد، اما چشم­انداز برای دستیابی به یک توافق، ضعیف به نظر می­رسد. رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، با توجه به مذاکرات بی‌نتیجه تا به امروز و تاکید بر نگرانی در مورد پیشرفت‌های فنی اخیر جمهوری اسلامی، هشدار داده است که دستیابی به یک توافق جدید ممکن نیست. تحریم­های یک­جانبه آمریکا علیه ایران نتوانسته است اهرم چانه‌زنی کافی بر سر میز مذاکره ایجاد کند، که بخشی از آن به دلیل امتناع چین از توقف واردات نفت ایران است.

دولت بایدن باید چین را تحت فشار بگذارد تا در صورت موفقیت مذاکرات هسته­‌ای، از حمایت از اقتصاد ایران دست بردارد. آمریکا باید در دیپلماسی چندجانبه با کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت شرکت کند تا تضمین­‌هایی را برای چین به دست آورد که در صورت واگذاری ایران، نیازهای انرژی این کشور برآورده خواهد شد. در انجام این کار، آمریکا باید از منافع اقتصادی چین به‌­عنوان ابزاری برای تضمین همکاری پکن در مورد ایران با از سرگیری مذاکرات هسته‌­ای استفاده کند.

وزارت خارجه چین با علاقه به ثبات منطقه‌­ای و دسترسی به بازارهای انرژی تلاش کرده است پویایی در مذاکرات هسته­ای با ایران را به­عنوان پاسخی به سیاست­های نادرست آمریکا ترسیم کند. چین با تحریم‌های یک­جانبه آمریکا که پس از خروج از برجام علیه ایران مجددا اعمال شد، مخالفت کرده است. در ماه آوریل، وزارت خارجه چین خواست تا تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران لغو شود.

مخالفت شدید با تحریم‌های آمریکا علیه ایران در زمانی صورت می‌گیرد که پکن آماده گسترش روابط تجاری خود با تهران است. چین بزرگترین مصرف­‌کننده انرژی در جهان است که حدود 10 میلیون بشکه نفت خام در روز وارد می­کند. استراتژی انرژی آن تا حدی مبتنی بر تنوع بخشیدن به تامین­‌کنندگان وارداتی است. در حالی که ایران در میان تامین­کنندگان برتر چین قرار ندارد، خرید نفت و فرآورده­‌های سوخت جمهوری اسلامی با تخفیف، یکی از عناصر سیاست تنوع­بخشی این کشور است. برآوردها حاکی از آن است که چین در سال جاری به طور متوسط روزانه 550 تا 600 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است.

این کشور با انگیزه ثبات قیمت و عرضه، یک مشارکت استراتژیک جامع با ایران ایجاد کرده است که مسیری رو به جلو برای همکاری­های اقتصادی و امنیتی ترسیم می­کند.

مهم است که بر وابستگی انرژی چین به ایران بیش از حد تاکید نشود. عربستان و عراق بزرگترین تامین­‌کنندگان نفت پکن هستند و چین قراردادهای مشارکت استراتژیک جامع را با هر دو کشور و امارات امضا کرده است. علاوه بر این، چین در روابط خود با ایران عمل‌گرایی نشان داده است و ترجیح می‌دهد مستقیما با آمریکا مخالفت نکند. برای مثال، علی‌رغم درخواست‌های ایران، با عدم آزادسازی 20 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده، از تحریم‌های آمریکا تبعیت کرده است.

با این حال، استراتژی تنوع‌بخشی پکن و روابط گسترده‌تر با ایران نشان می‌دهد که بعید است چین به فشارهای آمریکا برای توقف واردات نفت جمهوری اسلامی بپیوندد. در واقع، موقعیت جغرافیایی ایران، این کشور را به یک شریک استراتژیک با ارزش در آسیای مرکزی برای طرح کمربند و جاده تبدیل می‌کند که امکان ظهور پروژه‌های توسعه‌ای جدید و ابتکارات اقتصادی را فراهم می‌آورد. تهران به نوبه خود به­‌دنبال تقویت روابط اقتصادی با چین برای مقاومت در برابر فشار تحریم­های آمریکا و بهبود موقعیت چانه­زنی خود در مذاکرات برجام است.

هدف مشترک آمریکا و چین جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌­ای است، اگرچه پکن این موضوع را در اولویت پایین­تری قرار داده است. اگر اقدامات یک­جانبه آمریکا، مانند تحریم­‌ها، روابط تجاری چین و ایران را به شدت مختل کند، پکن ممکن است تصمیم به افزایش حمایت خود از جمهوری اسلامی بگیرد.

چین مستقیما تحریم‌های آمریکا را به چالش نمی‌کشد، اما احتمالاً با خرید نفت ایران از طریق کشورهای ثالث به دور زدن آن­ها ادامه خواهد داد. واقعیت این است که همکاری با چین بهترین گزینه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.