loader image

جستجو

FBI spying on American citizens8

رویترز:
جاسوسی‌های ‌اف‌بی‌آی از شهروندان آمریکایی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «رویترز» در گزارشی  به نقل از حکم دادگاهی از جاسوسی‌های اف‌بی‌ای از شهروندان آمریکایی خبر داد و اعلام کرد: ‌اف‌بی‌‌آی قوانین مربوط به استفاده از پایگاه داده را ذیل بخش 702 قانون نظارت بر اطلاعات خارجی در مورد جست‌و‌جوها ‌ نقض کرده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری رویترز در گزارش خبر داد: دادگاهی در آمریکا با صدور حکمی اعلام کرد، ‌اف‌بی‌‌آی در طی چندین سال، 278 هزار بار در پایگاه داده‌های اطلاعات خارجی آمریکا به صورت نامناسب به‌دنبال کسب اطلاعات بوده است.

این جست‌و‌جو از جمله در مورد آمریکایی‌هایی انجام شده است که مظنون به ارتکاب جرم بودند.

حکم «دادگاه نظارت بر اطلاعات خارجی» را دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا منتشر کرده است. طبق اعلام دادگاه، این جست‌وجوها در جریان تحقیقات جنایی آمریکا از جمله شورش‌‌های ششم ژانویه در کنگره و اعتراضات در پی قتل جورج فلوید در سال 2020 انجام شده است.

پایگاه داده‌های اطلاعاتی، اقدام به ذخیره اطلاعات دیجیتال و سایر اطلاعاتی می‌کند که به افراد مختلف تعلق دارد.

قانون نظارت بر اطلاعات خارجی به ‌اف‌بی‌‌آی اجازه می‌دهد تا بدون کسب مجوز، ارتباطات بیگانگان مقیم خارج از جمله مکالمات آن‌ها با آمریکایی‌ها را مورد بررسی و جست‌وجو قرار دهد. در حکم دادگاه آمده است، ‌اف‌بی‌‌آی قوانین مربوط به استفاده از پایگاه داده را ذیل بخش 702 قانون نظارت بر اطلاعات خارجی در مورد جست‌و‌جوها ‌ نقض کرده است.

در این حکم آمده است، دادگاه به‌طور ویژه پی برد که جست‌و‌جوها به‌عنوان بخشی از تحقیقات در مورد جنایات ارتکابی درفاصله سال‌های 2016 تا 2020 ، قوانین را نقض می‌‌کند.

چون «هیچ مبنای منطقی وجود نداشت که کسی انتظار داشته باشد این داده‌ها حامل اطلاعات خارجی یا شواهدی از ارتکاب جرم باشند» این در حالی است که ‌اف‌بی‌‌آی معتقد است چنین انتظاری معقول بوده است.

این افشاگری‌ها در حالی صورت گرفت که دولت «جو بایدن» -رئیس‌جمهور آمریکا- در تلاش است تا حمایت کنگره را برای حفظ اختیارات نظارتی تحت بند 702 به دست آورد. قرار است اواخر سال جاری این اختیارات منقضی شود. دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا هم اعلام کرد ‌اف‌بی‌‌آی رویه‌های خود را در اواسط سال 2021 و 2022 تشدید کرده است.

این دفتر افزود: در نتیجه، این موارد از نقض نشان‌دهنده شیوه‌های کامل استعلام ‌اف‌بی‌‌آی ذیل تدابیر جبرانی نیست.