loader image

جستجو

China's position in Iraq's energy sector

فوربرز:
جایگاه چین در بخش انرژی عراق

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فوربرز» در یادداشتی با اشاره به جایگاه چین در بخش انرژی عراق، عنوان کرد:این رابطه بین دولت جدید عراق و دولت آمریکا از حدود 6 ماه پیش در حال توسعه بوده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فوربز در یادداشتی به‌قلم «دیپکا بامبانی» نوشت: دولت آمریکا بر روی آوردن شرکت‌های آمریکایی به عراق برای بازسازی بخش انرژی خود در تلاش برای حذف سرمایه‌گذاران چینی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از تولید رو به رشد نفت و گاز عراق و مقابله با نفوذ فزاینده ایران متمرکز است.

در ماه آگوست، فوربز گزارش داد که طی چهار سال گذشته، ایران مسلط‌تر بر انرژی، ثروتمندتر و تأثیرگذارتر در سطح جهانی شده است.

دولت بایدن اکنون ‌به‌سرعت برای کمک به عراق تحت رهبری محمد شیعه السودانی، نخست‌وزیر جدید طرفدار تجارت خود، در حال چرخش است.

«جفری پیات» دستیار وزیر امور خارجه در امور منابع انرژی به فوربز گفت: «توسعه سیستم انرژی در عراق نیز فرصتی برای تحت کنترل درآوردن موقعیت چین در منطقه است.»

دستیار وزیر خارجه گفت که رشد بخش انرژی عراق «در یک محیط کسب و کار» صورت خواهد گرفت.

پیات گفت: «برخلاف چینی‌ها که ممکن است انگیزه‌های دیگری داشته باشند، شرکت‌های ما در جایی مشارکت می‌کنند که احساس می‌کنند دارایی وجود دارد و همچنین در جایی که گزینه‌هایی برای بازیابی سرمایه و پیشرفت وجود دارد.»

چین که قبلاً یکی از اپراتورهای پیشرو در میادین نفت و گاز در عراق بود، اکنون پس از برنده شدن در یک فرآیند رقابتی برای توسعه بلوک‌های منتخب در اوایل سال جاری، در حال توسعه 10 میدان نفت و گاز دیگر است.

پیات گفت: سودانی در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری غربی در این بخش جدی است. زمانی که در ماه می آنجا بودم، احساس ناراحتی واقعی وجود داشت که دور پنجم و ششم مناقصه ‌به‌طور کامل به مناقصه‌دهندگان کوچک و نه چندان شایسته چینی داده شده بود و شرکت‌های بزرگ غربی کم بودند.

چین بیش از هر کشور دیگری نفت خام وارد می‌کند، بیش از 11 میلیون بشکه در روز. عراق سومین منبع بزرگ نفت این کشور پس از روسیه و عربستان است.

این رابطه بین دولت جدید عراق و دولت آمریکا از حدود 6 ماه پیش در حال توسعه بوده است.

پس از دیدار سودانی از واشنگتن در ماه آوریل، پیات از بغداد، اردن و عربستان بازدید کرد که مجموعه‌ای از تفاهم‌نامه‌ها، جلسات و همکاری‌ها را آغاز کرد.