loader image

جستجو

اتحادیه عرب

جروزالم پست:‌ تلاش‌ کشورهای عربی برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب و دور کردنش از ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به اینکه اگر گاز از طریق اردن و سوریه به لبنان  برسد می‌تواند نظام سوریه را قدرتمند کند، نوشت: کشورهای منطقه مانند مصر، امارات و عراق و همچنین اردن خواستار یافتن راهی برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب هستند که هدف این است که سوریه را از ایران دور کنند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت تازه خود به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت:‌به نظر می‌رسد گزارشی در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شده که نشان می‌دهد اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می‌تواند گاز خود را از طریق اردن به لبنان برساند.

این گزارش در کانال 12 اسرائیل(رژیم صهیونیستی) منتشر و مدعی شد که این توافق در سطح بالا از سوی آمریکا حمایت می‌شود و «محرمانه» است. روسیه نیز ظاهراً حرفی برای گفتن داشت، زیرا ممکن است این گاز از طریق اردن و سوریه به لبنان برسد. این می‌تواند نظام سوریه را قدرتمند کند.

داستان تلاش آمریکا برای یافتن راهی جهت کمک به لبنان به منظور جلوگیری از بحران مالی انرژی ترن هوایی خود با آوردن منابع گاز و انرژی، ماه‌هاست که مطرح شده است. ما گزارش دادیم که چگونه سوریه تلاش می‌کند خود را به عنوان یک واسطه انرژی برای لبنان قرار دهد.

نظام سوریه ظاهراً از هر معامله‌ای که گاز مصر و اردن را از طریق سوریه به لبنان می‌رساند، سود می‌برد. این به این دلیل است که اعتبار جدیدی از آمریکا و جامعه بین‌المللی دریافت خواهد کرد. سوریه اکنون می‌تواند این گاز را برای نیازهای خود استفاده کند. هرکسی که در مسیر گاز یا انرژی می‌نشیند، می‌تواند از آن استفاده کند. روسیه می‌داند که چگونه از انرژی و خطوط لوله به عنوان ابزار استفاده کند. مطمئناً روسیه می‌تواند به سوریه در مورد این امر توصیه کند که چگونه تامین گاز می‌تواند به نفع دمشق باشد.

اما اگر گاز از راه‌ها و روش‌های دیگر وارد لبنان می‌شد، شاید سوریه سودی نمی‌برد. با این حال، داستان کلی نحوه بازی ایران و حزب‌الله لبنان بسیار درخشان است. ایران پیشنهاد کرده بود که می‌تواند لبنان را با قرار دادن انرژی و گاز در دست حزب‌الله نجات دهد، بنابراین این گروه اکنون به تامین‌کننده انرژی همه‌جانبه برای لبنانی‌ها تبدیل می‌شد. این امر باعث افزایش اختناق این گروه می‌شد. به این ترتیب، به نظر می‌رسد که آمریکا برای نفوذ در لبنان تلاش می‌کند. اما کاملاً مشخص نیست که منبع انرژی جایگزین برای لبنان خارج از کنترل مستقیم حزب‌الله و ایران باشد.

کشورهای منطقه مانند مصر، امارات و عراق و همچنین اردن خواستار یافتن راهی برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب و حمایت از ثبات این کشور هستند. هدف این است که سوریه را از ایران دور کنند.