loader image

جستجو

WhatsApp Image 2021-12-11 at 11.54.26

جروزالم پست:‌ موساد به تکاپو افتاده است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت خود به تلاش رئیس موساد برای اعمال نفوذ بیشتر در تصمیمات آمریکایی‌ها در قبال مسئله مذاکرات هسته‌ای پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه جروزالم پست در یادداشت خود به‌قلم «یونا جرمی یاب» نوشت: آیا اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  پس از مذاکرات هسته­‌ای ایران می­تواند بر آمریکا تاثیر بگذارد؟ این چیزی است که «بارنیا» -رئیس موساد- اکنون باید ثابت کند.

آیا اسرائیل (رژیم صهیونیستی) پس از اولین هفته متزلزل مذاکرات هسته‌­ای ایران می­تواند بر آمریکا تاثیر بگذارد و آیا بارنیا پس از سخنرانی جنجالی خود در پنجشنبه گذشته نفوذ شخصی‌اش را افزایش داده است؟

در طی آن سخنرانی، بارنیا هیچ تردیدی در مورد جایگاه خود در مناظره­‌های داخلی موساد و بحث­‌های جهانی گسترده‌­تر در مورد چگونگی مدیریت جمهوری اسلامی باقی نگذاشت.

«تامیر پاردو» «شبتای شاویت» «افراییم هالوی» و «دانی یاتوم» روسای سابق موساد، همگی به طرق مختلف گفته‌اند که اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  باید سخت تلاش کند تا تهران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز دارد.

در مقابل، «یوسی کوهن» -مدیر سابق موساد- که اخیرا بازنشسته شده، گفته است که اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  و آژانس مخفی این قدرت را دارند که برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب، به صورت تهاجمی عمل کنند.

یک طرف، خواهان جلوگیری از ایران هسته‌ای است، اما می­ترسد که رفتاری بیش از حد تهاجمی نشان دهد که باعث ورود اورشلیم به یک جنگ منطقه‌ای و یا آسیب وارد شدن به روابط با آمریکا شود.

طرف مقابل معتقد است که دولت یهود یک ابرقدرت کوچک است که می­‌تواند از زور آشکار یا پنهان برای متوقف کردن روحانیون استفاده کند و ایران هسته­ای بسیار بدتر از عواقب آن خواهد بود.

هفته گذشته، بارنیا گفت: «من و موساد تضمین می­کنیم که ایران، هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد داشت.»

رئیس موساد گفت: ما حواسمان را جمع می­کنیم و همراه با همکارانمان در تشکیلات دفاعی، هر کاری که لازم باشد انجام خواهیم داد تا این تهدید را از اسرائیل (رژیم صهیونیستی)   دور نگه داریم و از هر جهت آن را خنثی کنیم.

وی شدیدا از توافق هسته­ای 2015 موسوم به برجام انتقاد کرد و آن را «وحشتناک» و «غیر قابل تحمل» خواند.

گزارش‌ها نامشخص است، اما این احتمال وجود دارد که اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  و موساد در پشت حمله نافرجام پهپادی این هفته به نطنز قرار داشته باشند.

با درنظر گرفتن واشنگتن به ­عنوان برادر بزرگتر اورشلیم، بارنیا نگران است که «ویلیام برنز» -رئیس سیا- او را به خاطر اعتراض علنی علیه همه چیزهایی که دولت جو بایدن برای آن تلاش می‌کند، بازخواست کند.