loader image

جستجو

آمریکا و اسرائیل علیه ایران

جروزالم پست: آمریکا و اسرائیل برای اتخاذ موضع سختگیرانه‌تر علیه ایران تلاش می‌کنند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت تازه خود با اشاره به کاهش نگرانی اسرائیل بابت دیدگاه‌های متفاوت با آمریکا درباره برنامه‌هسته‌ای ایران نوشت: کاخ سفید در تلاش است تا به توافقی جامع با رژیم صهیونیستی برای اتخاذ موضع سختگیرانه‌تر علیه ایران دست یابد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت تازه خود به‌قلم «سالم الکتابی» نوشت: مماشات و اطمینان دادن به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای اجتناب از اقدام نظامی ‌یکجانبه این کشور علیه ایران مهم است و از توانایی کاخ سفید برای شکستن بن‌بست هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

به گزارش رسانه‌ها، «جیک سالیوان» -مشاور امنیت ملی آمریکا- نگرانی‌های دولت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در مورد دیدگاه‌های متفاوت این دو کشور در مورد برنامه هسته‌ای ایران را کاهش داده است.

نظریات آمریکا در مورد سناریوهای آینده مذاکرات وین، که سالیوان به مقامات اسرائیلی ارائه کرد، ظاهراً هیچ اشاره‌ای به گزینه نظامی ‌نداشت. من به دلایل واضح به مشروعیت این پیشنهاد اعتقاد دارم. برای شروع،«جو بایدن» به طور کامل از صحبت در مورد دخالت نظامی ‌آمریکا در درگیری‌هایی که ارتباط نزدیکی با منافع استراتژیک آمریکا دارد اجتناب می‌کند.

مثال‌های خاصی مانند ابهام استراتژیک آمریکا در دفاع از تایوان را در نظر بگیرید. اگرچه بایدن بر عزم کشورش برای دفاع از تایوان در صورت تهاجم چین تاکید کرده است، اما همه نشانه‌ها حاکی از آن است که تعهد آمریکا به دفاع از تایوان تنها به ارائه سلاح‌های لازم برای دفاع از خود به این کشور محدود می‌شود.

مسئله مداخله مستقیم نظامی ‌آمریکا برای حفاظت از تایوان همچنان نامشخص است و عمداً توسط واشنگتن مورد ابهام قرار می‌گیرد.

آمریکا می‌تواند حضور نظامی ‌خود را در کشورهای ناتو که به روسیه نزدیک هستند، افزایش دهد و به اوکراین کمک دفاعی کند.

سالیوان انتظار داشت که در هفته‌های آتی به توافقی دست یابد، اگرچه این امر بعید است. از سوی دیگر، این می‌تواند یک توافق موقت باشد، مانند توقف تحریم‌ها در ازای توقف برنامه هسته‌ای ایران. در غیر این صورت شکست مذاکرات منجر به اعمال تحریم‌های جدید آمریکا می‌شود.

این می‌تواند به این معنی باشد که کاخ سفید در تلاش است تا به توافقی جامع با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در مورد نحوه برخورد با برنامه هسته‌ای ایران دست یابد. این لزوما به این معنا نیست که چنین توافقی در دسترس است.

اما این بدان معناست که دولت در تلاش است تا با متحد اسرائیلی خود در گام بعدی هماهنگ شود، خواه مذاکرات شکست بخورد خواه موفقیت‌آمیز باشد.

از سوی دیگر، توسعه یک تفاهم یا استراتژی مشترک بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آمریکا در مقابله با چالش هسته‌ای ایران به نفع تهران است.