loader image

جستجو

Israel's concern over Hamas

جروزالم پست: اورشلیم نگران استفاده حماس از ترکیه است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت تازه خود با اشاره به فعالیت فرماندهی حماس در ترکیه و احتمال دیدار اردوغان با همتای اسرائیلی خود در استانبول،‌ نوشت: اورشلیم نگران استفاده حماس از ترکیه است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت تازه خود به‌قلم «ناداو شراگای» نوشت: در حالیس که اردوغان در حال بسترسازی و آماده‌سازی افکار عمومی ترکیه برای تغییر در روابط با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) است و مقامات ارشد اسرائیلی با «هاکان فیدان» -رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه- در تماس هستند، فرماندهی حماس به فعالیت در این کشور و اجرای حملات تروریستی ادامه می‌دهد.

در حالی که ترکیه به جذب اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ادامه می‌دهد و اصرار دارد که فعالیت حماس در قلمرو آن کاملاً سیاسی است، نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به خنثی کردن حملات تروریستی و توطئه‌های هدایت‌شده توسط حماس در ترکیه ادامه می‌دهند.

نهاد امنیتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به رده‌های سیاسی این کشور هشدار می‌دهد که بیش از حد از احتمال بهبود روابط با ترکیه هیجان‌زده نشوند.

در حالی که احتمال دیدار «رجب طیب اردوغان» -رئیس‌جمهور ترکیه- و «اسحاق هرتزوگ» -همتای اسرائیلی- وی در استانبول، که اردوغان تنها چند روز پیش به آن اشاره کرد، امیدی را در وزارت خارجه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ایجاد کرده است، کارشناسان امنیتی در تلاش هستند تا همه را آرام کنند.

ترکیه قبلا شریک استراتژیک، نظامی و اطلاعاتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بود، اما در دهه گذشته آغوش خود را به روی حماس و دیگر شاخه‌های اخوان‌المسلمین در غرب آسیا باز کرده است. مقامات همچنین نگران هستند که در صورت متمایل شدن اورشلیم به سمت آنکارا، تعدادی از تفاهم‌ها و توافقات بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و متحدانی مانند مصر، یونان و قبرس تحت تأثیر قرار گیرد.

 اطلاعاتی که در چند ماه گذشته به نهادهای دفاعی و امنیتی راه یافته، نگران‌کننده است.  در حالی که اردوغان در حال بسترسازی و آماده‌سازی افکار عمومی ترکیه برای تغییر در روابط با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) است و مقامات ارشد اسرائیلی با «هاکان فیدان» -رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه- در تماس هستند، فرماندهی حماس به فعالیت در این کشور و اجرای حملات تروریستی ادامه می‌دهد.

 اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در حال بررسی گزارش اخیر است مبنی بر اینکه ترکیه تعدادی از عوامل حماس را اخراج کرده است، اما به طور کلی، این گروه به فعالیت مقر خود در استانبول ادامه می‌دهد و اسرائیلی‌های عرب و عرب‌های فلسطینی را برای کارهای اطلاعاتی و انجام حملات تروریستی به خدمت می‌گیرد. «صلاح العاروری» -یکی از اعضای ارشد حماس- که ظاهراً ترکیه به درخواست اسرائیل(رژیم صهیونیستی) او را اخراج کرده است، به رسیدگی به افراد خود در آن‌جا و حتی سازماندهی آموزش و تمرینات هدفمند در ترکیه ادامه می‌داد. احتمال از سرگیری همکاری ترکیه و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در زمینه اطلاعاتی نیز باعث ایجاد برخی تردیدها می‌شود.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) قبلاً نگران بود که ترکیه اطلاعات این کشور را به ایران تحویل دهد.

گزارش‌های رسانه‌های خارجی مدعی شده‌اند که ترکیه هویت عوامل محلی ایرانی را که با مسئولان موساد ملاقات کرده‌اند، افشا کرده است و «ایهود باراک» -نخست‌وزیر سابق اسرائیل- می‌گفت که فیدان طرفدار ایران است.