loader image

جستجو

اسراییل و امارات

جروزالم پست: دلیل خودداری اسراییل از فروش سامانه دفاع هوایی به امارات چیست؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت تازه خود به بررسی دلیل خودداری اسراییل از فروش سامانه دفاع هوایی به امارات پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت تازه خود به‌قلم «ست جی فرانتزمن» نوشت: بنابر گزارش نشریه «اسرائیل هیوم» در تاریخ  12 دسامبر، «مقامات اسرائیل (رژیم صهیونیستی) می‌گویند اورشلیم نمی‌تواند در مقطع فعلی و با وجود اینکه امارات متحده عربی تمامی روابط دیپلماتیک و تجاری‌اش را با ایران حفظ کرده، سیستم حساس دفاعی را به امارات بدهد.» این گزارش در این مورد بود که ابوظبی چگونه به دنبال سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  طی سال گذشته و حتی پیش از توافقات ابراهیم بوده است.

این گزارشی مدعی بود که «اورشلیم تحت فشار ابوظبی بوده تا سامانه دفاع هوایی پیشرفته اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را به قیمت میلیاردها دلار به این کشور عربی خلیج {فارس} بفروشد.» این گزارش توسط عرب نیوز انتخاب شد و به نحوی تنظیم شده بود که به نظر می‌رسد روابط اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  و امارات احتمالاً از سوی ارتباط اماراتی‌ها با ایران آسیب دیده است.

اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  هیوم گزارش داد: «هر دو سامانه گنبد آهنین و فلاخن داوود برای رهگیری موشک‌های کوتاه برد طراحی شده‌اند و خودداری از فروش آنها به امارات بعد این بود که این کشور خلیج به ایرانی‌ها اجازه ورود و حرکت آزادانه آنها در قلمرواش را داد.»

هیچ مدرکی دال بر این تغییر در دست نیست و گزارش اصلی حاکی از این است که درخواست‌ها برای این سامانه‌های دفاع هوایی عملا به یک سال قبل بازمی‌گردد. بنابراین، این گزارش ربطی به مذاکرات فعلی بین امارات و ایران ندارد.

واقعیت این است که فلاخن داوود و گنبد آهنین هر دو برنامه‌های مورد حمایت آمریکا هستند و گنبد آهنینی  اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و توسط شرکت سامانه‌های دفاعی پیشرفته رافائل ساخته می‌شد، حالا در آمریکا و توسط شرکت ریتیان تولید می‌شود. آمریکا دو آتش‌بار گنبد آهنین را دریافت کرده است.

مسئله معقول‌تر در مورد فروش سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  در منطقه می‌‌تواند به سامانه‌هایی نظیر اسپایدر ارتباط داشته باشد که مثل گنبد آهنین سامانه‌هایی چندان حساسی نیستند و با حمایت مالی آمریکا هم تولید نمی‌شوند.

امارات در تماس با ایران است. اماراتی‌ها به دنبال اصلاح روابط خود با ترکیه نیز هستند. به یاد داشته باشید که وقتی توافق ابراهیم اعلام شد، ترکیه تهدید کرد که روابطش را با امارات قطع خواهد کرد.

هدف کلی ابوظبی این است که در حال حاضر بر روی چند پرونده دیپلماتیک موفق کار کند که می‌تواند به معنای مذاکره هم‌زمان با ایران، ترکیه و اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  باشد. بحران خلیج {فارس} با قطر نیز برطرف شده و امارات و عربستان لزوماً سیاست واحدی در یمن ندارند.