loader image

جستجو

Israel and Gulf states negotiate air defense systems

جروزالم پست: مذاکرات اسراییل و کشورهای خلیج فارس در مورد سامانه‌های پدافند هوایی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت خود به موضوع مذاکرات اسرائیل و کشورهای خلیج فارس در مورد سامانه‌های پدافند هوایی بعد از افزایش حملات موشکی و پهپادی علیه امارات،‌پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه جروزالم پست در یادداشت تازه خود به‌قلم «آنا اهرونهایم» نوشت: با افزایش حملات موشکی و پهپادی علیه امارات، مذاکراتی بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و چندین کشور خلیج فارس در جریان است تا مرتبط‌­ترین سامانه پدافند هوایی جهت مقابله با تهدیدات را بشناسند.

سامانه معروف گنبد آهنین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به دلیل رهگیری­‌هایش در طول درگیری­‌های متعدد با نوار غزه تحت کنترل حماس شناخته شده و اورشلیم دارای سامانه‌های پدافند هوایی مختلف است.

گفتگوها با کشورهای خلیج‌فارس حول محور تهدیدات مشترکی مانند حملات موشکی و پهپادی بود. مکالمات به مقامات اسرائیلی نشان داد که انواع دیگر سامانه‌های دولت یهود ممکن است راه­‌حل بهتری برای چنین تهدیدهایی باشد.

اسرائیل (رژیم صهیونیستی)، امارات، بحرین و برخی دیگر از کشورهای عربی در سال 2020 به‌­عنوان بخشی از توافق آبراهام، توافقنامه­‌های عادی‌­سازی را امضا کردند که تماس‌­های پنهانی را آشکار ساخت.

امارات در هفته‌های اخیر با حملات موشکی شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن مواجه شده است. سایر حملات توسط سامانه­‌های پاتریوت آمریکایی رهگیری شد.

امارات دارای سامانه­‌های پدافند هوایی بسیار قدرتمند در ارتفاع متوسط تا بالاست. اما پس از این حملات، فرانسه و آمریکا کمک خود را نسبت به این کشور در دفاع از موشک‌­ها و راکت‌­ها اعلام کردند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) همچنین به امارات در برابر چنین تهدیداتی پیشنهاد حمایت داده است و «بنی گانتز» -وزیر دفاع- این کشور، اخیراً در منامه اولین تفاهم­نامه را با بحرین امضا کرده است.

این توافقنامه چارچوب همکاری امنیتی محکمی را تعیین می­کند که روابط دفاعی بین دو کشور از جمله افزایش تعاون در زمینه­‌های مختلف مانند اشتراک‌­گذاری اطلاعات، آموزش نظامی و همکاری بین صنایع دفاعی را رسمیت می­بخشد.

این دیدارهای عمومی در حالی برگزار می­شود که تنش­‌ها با جمهوری اسلامی به اوج خود رسیده و حملات موشکی نیروهای نیابتی آن­ها در یمن و عراق علیه امارات افزایش یافته است.

گانتز گفت که توافقنامه دفاعی به امنیت هر دو کشور و ثبات منطقه کمک خواهد کرد.

سامانه­‌های مورد بحث شامل سیستم­‌های دفاع پیشرفته رافائل، دفاع متحرک اسپایدار و سامانه موشکی زمین به هوای میان‌برد«باراک 8»  صنایع هوافضای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است.

اسپایدر به چندین مشتری بین­‌المللی از جمله جمهوری چک فروخته شده است. مراکش نیز نسبت به این سامانه­‌ها ابراز علاقه کرده است.