loader image

جستجو

Is the war between Israel and Hamas causing instability in the Horn of Africa

کویینسی:
جنگ اسرائیل و حماس باعث بی‌ثباتی شاخ آفریقا می‌شود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در مقاله تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که جنگ اسرائیل و حماس باعث بی‌ثباتی شاخ آفریقا می‌شود؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در مقاله تازه خود به‌قلم «الکس دوال» نوشت: حمله حماس به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کشتار اسرائیلی‌ها و ‌به‌دنبال آن جنگ نابودی اسرائیل در غزه با حمایت آمریکا، یک زلزله سیاسی در غرب‌آسیا است.

لرزه‌های آن در حال تکان دادن سیاست شاخ آفریقا است و ساختار صلح و امنیت در حال حاضر متزلزل را به هم می‌زند.

هنوز خیلی زود است که شکل ویرانه را تشخیص دهیم، اما می‌توانیم مسیر سقوط برخی از ستون‌ها را ببینیم.

آشکارترین تأثیر آن این است که جنگ اسرائیل و فلسطین اعتراضات را در سراسر منطقه مشروعیت بخشیده و نیرو بخشیده است.

حماس نشان داد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) شکست ناپذیر نیست و فلسطین دیگر نامرئی نخواهد بود.

بسیاری در خیابان‌های عربی و ‌‌‌‌‌‌‌به‌طور گسترده‌تر مسلمانان آماده‌اند تا از سوابق فجیع حماس به‌عنوان یک مرجع عمومی و آغوش ترور آن چشم پوشی کنند، زیرا حماس جرأت داشت در برابر اسرائیل، آمریکا و اروپا بایستد.

جسارت حماس ضربه ای به بازوی اسلام گرایان مانند الشباب سومالی داده است.

با پایان یافتن عملیات حافظ صلح اتحادیه آفریقا در سومالی، الشباب همچنان یک تهدید باقی می‌ماند و احتمالاً برای تشدید عملیات خود در سومالی و کنیا همسایه ترغیب خواهد شد.

دریای سرخ برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) استراتژیک است.

یک چهارم تجارت دریایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در بندر ایلات در خلیج عقبه، ورودی دریای سرخ انجام می‌شود.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مدت‌هاست که کشورهای ساحلی دریای سرخ یعنی اردن، مصر، عربستان، یمن، سودان، اریتره، جیبوتی و سومالی را به‌عنوان قطعاتی در مرزهای امنیتی گسترده‌اش می‌بیند.

خیلی قبل‌تر از بحران اخیر، شاخ آفریقا تحت تسلط قدرت‌های غرب‌آسیا بود. این روند اکنون تشدید شده است.

دهه‌ها رقابت بین عربستان و ایران برای همسویی سودان و اریتره راه‌های مختلفی را طی کرده است.

ژنرال عبدالفتاح البرهان سودانی که سابقاً شریک سیاسی بنیامین نتانیاهو و امضاکننده توافق آباهام بود، در اوایل ماه اکتبر یک قرارداد نابهنگام با ایران برای به دست آوردن تسلیحات منعقد کرد که باعث شرمساری دسترسی او به مصر و عربستان شده است. اخیراً، جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای ترکیه و قطر با ریاض و ابوظبی، به‌ویژه بر سر اخوان‌المسلمین درگیر شده است.

پس از شروع جنگ در سودان در ماه آوریل، میانجی‌گری مشترک عربستان و آمریکا تا حد زیادی هدیه ای از سوی واشنگتن برای ترمیم حصارها با عربستان بود.

گفتگوها در جده در اواخر ماه اکتبر، با دستور کار ساده ‌‌‌‌‌‌‌‌آتش‌بس و دسترسی بشردوستانه و یک مسیر غیرنظامی به اتحادیه آفریقا که نه تعهد و نه شایستگی را نشان داده است، از سر گرفته شد.

در اتیوپی، حکومت ابی احمد، ‌‌‌‌‌نخست‌وزیر، توسط گنج اماراتی به ثبت رسیده است.

طبق گزارش‌ها، محمد بن زاید آل نهیان برای کاخ بزرگ جدید ابی، پروژه‌ای بیهوده که قیمت ۱۰ میلیارد دلاری آن کاملاً بدون بودجه پرداخت شده، تقبل کرده است.

ابی به قانون‌گذاران گفت که این لایحه به آن‌ها مربوط نمی‌شود، زیرا از طریق کمک‌های مالی خصوصی و مستقیماً به او تأمین می‌شود.

صلح و امنیت در شاخ آفریقا اولویت دولت بایدن نیست. به‌رغم تعهد لفاظی به نظم ‌بین‌المللی مبتنی بر قاعده، واشنگتن نه از معماری صلح و امنیت آفریقا که به سختی ساخته شده، محافظت کرده و نه بحران اتیوپی و سودان را به شورای امنیت سازمان ملل آورده است.