loader image

جستجو

18 October 2023, France, Straßburg: Ursula von der Leyen (CDU), President of the European Commission, speaks at the lectern in the European Parliament building. The EU Parliament debates the attack on Israel and the preparation for the EU summit at the end of October. Photo: Philipp von Ditfurth/dpa (Photo by Philipp von Ditfurth/picture alliance via Getty Images)

وکس:
جنگ اسرائیل و غزه، اختلافات اروپا را برملا می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «وکس» در مطلبی با اشاره به اینکه جنگ اسرائیل و غزه، اختلاف اروپا را برملا می‌کند، نوشت: اروپا می‌تواند یک مسیر دیپلماتیک ایجاد کند و می‌تواند یک واسطه بالقوه باشد، اما نفوذ سیاسی برای رسیدن به آن را به‌تنهایی ندارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه وکس در مطلبی به‌قلم «جن کربی» نوشت: در اواخر اکتبر، همزمان با تشدید جنگ در غزه، تمامی 27 مسئول اتحادیه اروپا بار دیگر حمله حماس به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را محکوم کردند و بر حق اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای دفاع از خود تأکید کردند.

آن‌ها همچنین «بیشترین نگرانی را نسبت به وخامت اوضاع انسانی در غزه» ابراز کردند و بر نیاز به دسترسی به کمک‌ها، «از جمله کریدورهای بشردوستانه» تأکید کردند.

این قرار بود موضع واحد اتحادیه اروپا در قبال درگیری غرب‌آسیا باشد. طبق گزارشی «پولیتیکو»، رسیدن به این نتیجه 5 ساعت طول کشید.

در همان هفته، در سازمان ملل متحد، اروپا در مورد قطعنامه آتش‌بس غزه چندقطبی شد. کشورهایی مانند اسپانیا، ایرلند و فرانسه به آن رأی دادند، اما آلمان و ایتالیا، رأی ممتنع دادند. اتریش، مجارستان و چک همه رأی منفی دادند.

«مارتین کونچینی» -مدیر پروژه اروپای غرب‌آسیا- گفت: «این چنددستگی است که اتخاذ یک موضع مشترک قوی و متحد را برای اتحادیه اروپا دشوار می‌کند.»

اروپا به‌طور سنتی تا حدی به این دلیل که باید در بحث‌های عمومی مختلف و حساسیت‌های ملی مختلف شرکت می‌کرد، به‌دنبال رویکردی متعادل در قبال اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطین بوده است.

همان‌طور که کارشناسان می‌گویند، اروپا هرگز از نفوذ یا اهرمی که آمریکا یا بازیگران منطقه‌ای بر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطین داشته‌اند بهره نگرفته است، برای همین بیشتر مواضع اروپا خالی از هرگونه گزینه نظامی یا اقتصادی است.

بیشتر نفوذ اروپا در شکل دادن به گفتمان‌ها بوده است، با استفاده از موقعیت اخلاقی بسیار خاص خود به‌عنوان یک پروژه فراملی که پس از درگیری شکل گرفته است.

اروپا یک اهداکننده بین‌المللی عالی کمک‌های بشردوستانه و توسعه‌ای برای فلسطین است. البته همان‌طور که کارشناسان گفتند، اروپا در کنار فلسطینی‌ها می‌ایستد، اما هرگز محصولات اسرائیلی یا مواد موردنیاز آن‌ها را تحریم نمی‌کند.

اکنون پیچیدگی درگیری، از حمله حماس و گروگان‌گیری غیرنظامیان اسرائیلی گرفته تا انتقام اسرائیل(رژیم صهیونیستی) علیه غزه، ضعیف بودن موضع اروپا را آشکار می‌کند.

اروپا ممکن است ‌‌‌به‌دنبال صلح باشد، اما توانایی کمی برای رسیدن به آن دارد.

اروپا می‌تواند یک مسیر دیپلماتیک ایجاد کند و می‌تواند یک واسطه بالقوه باشد، اما نفوذ سیاسی برای رسیدن به آن را به‌تنهایی ندارد.

این ناهماهنگی ممکن است بزرگ‌ترین چالش اروپا در قبال اسرائیل و غزه باشد.