loader image

جستجو

What are the global dangers of the Western economic war against Russia1

نشنال اینترست:
جنگ اقتصادی غرب علیه روسیه خطرات جهانی دارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نشنال اینترست» در مطلب خود ضمن اشاره به بحران جهانی غذا با جنگ اوکراین تسریع شده، نوشت: جنگ اقتصادی کامل علیه روسیه بحران‌های متعدد را عمیق‌تر کرده و اختلالات موقت را به معلولیت‌های تقریباً دائمی تبدیل می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،  نشریه نشنال اینترست در یادداشت خود به‌قلم «دیوید هندریکسون» نوشت: یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده بحران اوکراین این است که سه «خیر جهانی» دیگر را به خطر انداخته است: تلاش‌ها برای رسیدگی به تغییرات آب‌وهوایی، امنیت انرژی و فقر.

تحت انگیزه جنگ اقتصادی و مالی کامل علیه روسیه، همانطور که وزیر خارجه فرانسه آن را توصیف کرد، غرب اکنون به مجموعه اقداماتی متعهد می‌شود که این اهداف دیگر را تهدید می‌کند و آن‌ها را قبل از نیاز همه‌جانبه در درجه دوم یا سوم قرار می دهد.

بحران جهانی غذا با جنگ روسیه علیه اوکراین تسریع شد، زیرا حمل و نقل مواد غذایی و کود از دریای سیاه را مختل کرده است.

اما به نظر می‌رسد جنگ اقتصادی کامل علیه روسیه این بحران‌های متعدد را عمیق‌تر کرده و اختلالات موقت را به معلولیت‌های تقریباً دائمی تبدیل می‌کند.

تحریم نفت: پتانسیل شدید جنگ اقتصادی و مالی علیه روسیه برای به خطر انداختن امنیت انرژی و برنامه تغییرات آب‌و‌هوا، امروز به عنوان محور اصلی آن، بن‌بست مداوم بر سر واردات گاز و نفت روسیه در اروپاست.

صداهای تندورها در اروپا و آمریکا، مانند کارگروه بین‌المللی تحریم‌های روسیه در دانشگاه استنفورد، می‌خواهند «ممنوعیت و تحریم کامل نفت خام، محصولات نفتی، گاز و زغال سنگ روسیه را به اجرا بگذارند و ورود و خروج واردات و صادرات از و به دنیای دموکراتیک را ممنوع کنند؛ در حالی که تخطی از طریق تحریم‌های ثانویه را به حداقل می‌رساند.»

آلمان اکنون متعهد است در صورت موافقت اعضای اتحادیه اروپا، از تحریم واردات نفت روسیه حمایت کند. گزارش انرژی جدید این نهاد می‌گوید که «پایان وابستگی به واردات نفت خام روسیه تا اواخر تابستان واقع‌بینانه است».

«اولاف شولتز» -صدراعظم آلمان- در تمایل خود برای حرکت اجباری و سریع جهت کاهش واردات روسیه بسیار مراقب بوده، اما به نظر می‌رسد که همچنان هدف کلی را دنبال می‌کند.

دردهای گازی: روشی که ژئوپلیتیک بر امنیت انرژی و برنامه آب‌و‌هوا برتری می‌یابد، به‌ویژه در مناقشه بر سر واردات گاز طبیعی آلمان از روسیه نمایان است.

آلمان با یک انتخاب بین ضربه وحشیانه به صنایع اساسی خود و یارانه ماشین جنگی روسیه که حدود یک میلیارد یورو در روز تخمین زده می‌شود، روبرو است.

با تصمیم روسیه در ۲۷ آوریل مبنی بر توقف صادرات گاز به لهستان و بلغارستان، این موضوع که آیا اروپا از شروط ولادیمیر پوتین برای پرداخت به روبل پیروی خواهد کرد یا خیر، وارد مرحله جدیدی شده است.

بازی ترسوها احتمالا ادامه دارد. حتی اگر یک راه‌حل موقت به دست آید، یک برخورد فاجعه‌بار برای روسیه و اتحادیه اروپا یک احتمال ثابت باقی خواهد ماند.

به ندرت در این بحث به این موضوع اشاره می‌شود که گاز روسیه از نقطه نظر دستور کار آب‌و‌هوا و امنیت انرژی، آشکارا برای اروپا بیشترین معنا را دارد.

همه جایگزین‌ها بسیار پرهزینه‌تر هستند و اگر کاهش مصرف به‌طور ناگهانی اجرا شود، خطری مهلک برای صنعت آلمان ایجاد می‌کند.

بن بست: جنگ اقتصادی و مالی علیه روسیه به دنبال تغییر جهت‌گیری گسترده در تجارت جهانی انرژی به منظور مجازات روسیه است.

به طور فزاینده‌ای مشهود است که برای طیف وسیعی از کالاهای جهانی خطر ایجاد می‌کند. بعید است که جنگ اقتصادی اثری بر نتیجه جنگ اوکراین بگذارد؛ اما به نظر می‌رسد نتایجی را در بر داشته باشد که امنیت انرژی و برنامه آب‌و‌هوا را تحت تأثیر قرار دهد.

ضمن اینکه شرایط را برای کشورهای فقیر سخت تر خواهد کرد. تضعیف اقتصاد روسیه، در واقع هزینه رکود تورمی را بر کل جهان تحمیل می‌کند.

برخلاف مالیات‌های معمولی، غرب هیچ پول نقدی از اتباع زیرمجموعه‌اش جمع‌آوری نمی‌کند، اما برخلاف مالیات‌ها در غرب، این مالیات‌ها قهقرایی هستند، نه مترقی. هرچه سیاست غرب در محدود کردن عرضه روسیه موفق‌تر باشد، مالیات بیشتر خواهد شد.

بسیاری از اختلالات در عرضه مواد غذایی مستقیماً به حمله روسیه به اوکراین نسبت داده می‌شود که مسئولیت آن بر عهده پوتین است. اما محاصره‌ای که غرب در پاسخ به آن تحمیل کرد، نوید تشدید این اثرات را می‌دهد، خطرات ناشی از افزایش شدید و غیرقابل دسترس بودن قیمت مواد غذایی و انرژی را افزایش می‌دهد و بالقوه برای بیکاری جدی ناشی از اختلال بیشتر زنجیره تامین است. هرچه این بن‌بست طولانی‌تر شود، این عواقب بزرگ‌تر خواهد بود.