loader image

جستجو

epa09698886 Taiwanese military personnel prepare during the visit of Taiwan President Tsai Ing-wen (not pictured) at a military base in Taitung, Taiwan, 21 January 2022. President Tsai Ing-wen pledged to strengthen Taiwan?s defense capabilities amidst the rising military tension between China and Taiwan.  EPA-EFE/RITCHIE B. TONGO

ناینتین فورتی فایو:
جنگ اوکراین الگوی تایوان برای توقف چین نیست

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ناینتین فورتی فایو» در مقاله خود ضمن اشاره به اینکه جنگ اوکراین الگوی تایوان برای توقف چین نیست، تاکید کرد: هیچ تضمینی وجود ندارد که چین در تصرف تایوان موفق باشد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه ناینتین فورتی فایو مقاله‌ای به‌قلم «دنیل دیویس» منتشر کرد که در آن آمده است: برای روشن شدن در ابتدا، هیچ تضمینی وجود ندارد که چین در تصرف تایوان موفق باشد؛ زیرا مشکلات عظیمی وجود دارد که باید بر آن‌ها غلبه کرد؛ حتی اگر یک جنگ تمام‌عیار آغاز شود. خیلی چیزها ممکن است اشتباه پیش برود.

تایوان نباید به‌دنبال طرح جنگی برای نجات اوکراین باشد: پس از نشست جنجالی «تسای اینگ ون» و «کوین مک کارتی» در کالیفرنیا در روز چهارشنبه، ناو هواپیمابر چینی شاندونگ و ناو آمریکایی یو اس اس نیمیتز هر دو به‌سختی در سواحل تایوان گشت زنی کردند. 400 مایل دریایی از هم فاصله دارند.

در حالی که جنگ اجتناب‌ناپذیر نیست، شانس درگیری بین پکن و تایپه همچنان افزایش می‌یابد و به همراه آن، این احتمال وجود دارد که آمریکا از طریق اشتباه محاسباتی، اشتباه یا بدبختی، به درگیری آشکار با چین مجهز به سلاح هسته‌ای کشیده شود.

عواقب حتی یک درگیری متعارف با چین می‌تواند نیروی هوایی اقیانوس آرام و نیروی دریایی آمریکا را فلج کند، تقریباً بدون توجه به اینکه کدام طرف «برنده» می‌شود.

اغلب به‌عنوان یک موضوع اعتقادی تلقی می‌شود که در صورت حمله چینی‌ها، تایوانی‌ها می‌توانند به‌اندازه کافی مقاومت کنند تا آمریکا مداخله کند.

با این حال، یک تجزیه‌وتحلیل دقیق از مبانی جنگی موجود نشان می‌دهد که اصلاً مطمئن نیست که تایپه بتواند طوفانی همه‌جانبه توسط ارتش آزادی‌بخش خلق را تحمل کند.

بسیاری از مشاوران در غرب به جنگ بین روسیه و اوکراین اشاره می‌کنند و استدلال می‌کنند که این جنگ باعث شده است که ارتش آزادی‌بخش خلق در مورد آغاز عملیات نظامی برای تصرف تایوان «بی‌قرار» شود.

حداقل به‌احتمال زیاد چین آن جنگ را موشکافی کرده و از جنگ روسیه در اوکراین درس‌هایی گرفته است که شانس ارتش آزادی‌بخش خلق را بهبود می‌بخشد.

بررسی دقیق شرایط موجود بین پکن و تایپه نشان می‌دهد که در برخی از مقوله‌های کلیدی، تلاش چینی برای تصرف اجباری تایوان نسبت به تلاش روسیه برای تسخیر اوکراین چالش‌برانگیزتر است.

برای روشن شدن در ابتدا، هیچ تضمینی وجود ندارد که چین در تصرف تایوان موفق باشد؛ زیرا مشکلات عظیمی وجود دارد که باید بر آن‌ها غلبه کرد، حتی اگر یک جنگ تمام‌عیار آغاز شود.

بسیاری از چیزها ممکن است برای پکن اشتباه شود و همه‌چیز به سود تایپه باشد.

با این حال، به همان اندازه واضح است که اصول کلیدی نظامی در بازی به‌شدت به نفع نیروهای «شی جین پینگ» -رهبر چین- است و علیه «تسای اینگ ون» -رئیس‌جمهور تایوان -کار می‌کند.

در جنگ روسیه و اوکراین، نیروهای مسلح اوکراین به‌شدت جنگیدند و فراتر از انتظارات بودند. قبل از شروع جنگ همه‌جانبه، نیروهای مسلح اوکراین اساساً یک جنگ داخلی را از بخش جدا‌‌شده شرقی اوکراین برای هشت سال طولانی انجام داده بود.

اوکراینی‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که در بخش‌های غربی این کشور زندگی می‌کنند، برای سال‌ها دیدگاه‌های قوی ضد روسیه داشته‌اند.

هنگامی که نیروهای پوتین در فوریه 2022 حمله کردند، با ارتش اوکراین آزمایش‌‌شده و جمعیتی که به‌شدت مخالف روسیه بودند، مواجه شدند.

در مقابل، اگر چین به تایوان حمله کند، هیچ‌یک از این پویایی‌ها در بازی وجود نخواهد داشت.

در همین حال، مردم تایوان از مردم چین متنفر نیستند. با توجه به تجربیات هنگ کنگ، اکثریت قوی شهروندان تایوانی خواهان اتحاد با چین نیستند، اما مخالفت آن‌ها با شکل حکومت است و نه با مردم چین. اکثریت آن‌ها می‌خواهند از جنگ با چین اجتناب کنند؛

بنابراین، اگر جنگ اتفاق بیفتد، برخلاف اوکراین که در آن نیروهای روسی با تجربه جنگی مواجه شدند که روسیه را تحقیر می‌کرد، تهاجم چین با نیرویی بی‌تجربه و آموزش‌دیده که نسبتاً منفعل است، مواجه می‌شد. این تفاوت روحی را نمی‌توان دست کم گرفت.

بسیاری در آمریکا از پایان دادن به سیاست «ابهام استراتژیک» و اتخاذ یک اعلامیه واضح مبنی بر اینکه آمریکا بر سر تایوان با چین می‌جنگد، حمایت می‌کنند.

اگرچه سیاست آمریکا باید بر بازدارندگی از جنگ بین چین و تایوان متمرکز بماند، اما هرگونه توجه به اعلام تمایل به جنگ علیه پکن از طرف تایپه باید در درک این موضوع باشد که تایوان در برابر حمله هماهنگ چین بسیار آسیب‌پذیرتر از آن چیزی است که در حال حاضر تصور می‌شود.

استفاده به‌مراتب بهتر از قدرت نظامی آمریکا، مهار نبرد با تایوان و اطمینان از حمله به دیگر متحدان آمریکا و خودداری از درگیری با چین است، مگر اینکه مستقیماً موردحمله قرار گیرد.

انجام این کار قدرت کامل ناوگان اقیانوس آرام ما را حفظ می‌کند در حالی که ارتش چین در جنگ خود علیه تایوان به‌شدت آسیب می‌بیند و احتمالاً بهبودی بیش از یک دهه طول می‌کشد که مزیت نظامی نسبی ما را برای سال‌های آینده افزایش می‌دهد.

این نتیجه مطلوب با آنچه می‌توان انتظار داشت اگر جنگ با چین را انتخاب کنیم، در تضاد است: تخریب فیزیکی نیروهای مسلح ما و زوال دیدگاه جهانی کنونی نسبت به قدرت نظامی آمریکا که تقریباً شکست‌ناپذیر است. مشخص نیست که آیا ما هرگز از چنین ضررهایی به‌طور کامل بهبود خواهیم یافت یا خیر. هیچ‌چیز در تایوان به این هزینه بالا نمی‌ارزد.