loader image

جستجو

From what places will the possible third world war start74

بیزینس اینسایدر:
جنگ جهانی سوم احتمالی از چه مکان‌هایی آغاز خواهد شد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «بیزینس اینسایدر» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که جنگ جهانی سوم احتمالی از چه مکان‌هایی آغاز خواهد شد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه بیزینس اینسایدر در یادداشت تازه خود به‌قلم «رابرت فارلی» نوشت: سال گذشته، جهان بیش از هر زمان دیگری از زمان پایان جنگ سرد به این سو به جنگ مستقیم قدرت‌های بزرگ نزدیک شد.

روسیه با آغاز یک تهاجم تمام‌عیار به اوکراین؛ تقریباً بلافاصله بعد از اقدام به این کار با ترکیبی از تحریم‌های سخت اقتصادی و حمایت نظامی مستقیم از کی‌یف مواجه شد.

در اوایل بهار گذشته، آمریکا و متحدانش تصمیم به اجرای سیاست‌هایی زدند که علاوه بر کشته شدن سربازان، می‌توانست منجر به نابودی تجهیزات نظامی و تخریب طولانی‌مدت اقتصاد روسیه نیز بشود.

این جنگ هم‌چنین علاوه بر روسیه تأثیر موجی بر بقیه نقاط جهان نیز داشته و خطر تشدید اختلافاتی را که برای چندین و چند دهه آتش زیر خاکستر بوده‌اند، ‌به‌طور چشمگیری افزایش داده است.

این پنج منطقه با بیشترین ریسک برای فوران اختلافاتی که ممکن است به «جنگ جهانی سوم» ختم شوند، مواجه هستند.

اوکراین

به نظر می‌رسد نگرانی‌هایی که سال گذشته در زمینه احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای برای حفظ دستاوردهای خود در اوکراین وجود داشت، از تابستان به این سو هم‌زمان با رسیدن این جنگ به یک بن‌بست ویرانگر کاهش یافته است.

با این حال احتمال تشدید تنش‌ها هم‌چنان یک نگرانی بزرگ به شمار می‌آید.

در واقع این نگرانی وجود دارد که ناتوانی روسیه در پیشرفت نظامی با توجه به این که ممکن است دولت پوتین را به بی‌ثباتی تهدید کند، منجر به تمایل مسکو به تشدید خطرناک تنش‌ها شود.

تایوان

نگرانی‌هایی که طی دو سال گذشته درباره قریب‌الوقوع بودن جنگ بین تایوان و چین وجود داشت، تا حد زیادی در ماه‌های گذشته کاهش یافته که البته بخش عمده‌ای از آن به دلیل تجربه فاجعه‌بار چین در مواجهه با کووید بوده است.

با این حال، تردیدی نیست که هم‌چنان تنش‌های قابل‌توجهی بین چین و تایوان موسوم به تنش بین تنگه وجود دارد.

در این میان، موضع‌گیری‌ها و لفاظی‌های ریسکی دولت بایدن در دفاع از تایوان نشان می‌دهد که واشنگتن نگران حمله احتمالی چین است.

یونان-ترکیه

در زیر خاکستر آتش هیاهوی ایجادشده پیرامون بحث احیای ناتو در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین، یک بحران احتمالی بزرگ در جناح جنوبی پیمان ناتو در جریان بوده است.

در تمام سال گذشته، تنش‌های موجود بین یونان و ترکیه ‌به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافته که این امر عمدتاً به دلیل سیاست خارجی و آسیب‌پذیری داخلی دولت اردوغان بوده است.

هرگونه درگیری بین ترکیه و یونان بلافاصله ناتو را درگیر خواهد کرد و این نیز قطعا می‌تواند به فرصتی برای مداخله فرصت‌طلبانه از سوی روسیه منجر شود.

شبه جزیره کره

در چند ماه اخیر مدام شاهد افزایش مداوم تنش‌های بین سئول و پیونگ یانگ بوده‌ایم. رویکردی که بسیاری از کارشناسان ناشی از تحریکات کره شمالی و واکنش‌ها و لفاظی‌های تهاجمی کره جنوبی می‌دانند.

اگر جنگ بین این دو کشور آغاز شود، با توجه به تسلیحات متعارف و هسته‌ای سنگینی که هر دو در اختیار دارند، خیلی زود تبدیل به جنگی به مراتب مخرب‌تر از جنگ روسیه و اوکراین خواهد شد.

چین-هند

بام جهان در این چند وقت اخیر شاهد ادامه درگیری‌های پراکنده‌ بین چین و هند بوده است. با اینکه کنترل مناطق کوچک و تقریباً غیرقابل سکونت کوهستانی با خطرات فراوان و دستاوردهای نه چندان ملموس همراه است، ولی نه چین و نه هند از درگیری کنار نکشیده‌اند.

در این میان در شرایطی که طرفین توانسته‌اند مبارزه را تاکنون محدود نگه دارند، اما این خطر وجود دارد که تمایل به دفاع از اعتبار ملی رهبران دو کشور را به اتخاذ تصمیمات اشتباه وادار کن