loader image

جستجو

America's other war in West Asia

تام دیسپچ:
جنگ دیگر آمریکا در غرب‌آسیا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «تام دیسپچ» در مقاله‌ای به بررسی جنگ دیگر آمریکا در غرب‌ آسیا پرداخت و عنوان کرد: هرگونه آسیب ‌قابل‌توجهی به کشتی نیروی دریایی آمریکا توسط نیروهای حوثی می‌تواند منجر به اقدامات جنگی شود

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه تام دیسپچ در مقاله‌ای به بررسی جنگ دیگر آمریکا در غرب آسیا پرداخت و عنوان کرد: نیروی دریایی آمریکا در حال حاضر درگیر شدیدترین نبرد دریایی از زمان جنگ جهانی دوم است که عمدتاً در دریای سرخ علیه حوثی‌ها، شبهه‌نظامیان شیعه یمن انجام می‌شود.

حوثی‌ها که به حمایت از فلسطینیان در غزه شهرت دارند، با حملات هوایی مکرر هواپیماهای آمریکایی مواجه شده و ناوهای هواپیمابر و کشتی‌های این کشور را در سواحل خود مورد حمله قرار داده‌اند.

تسلیحات آن‌ها شامل راکت، پهپادها، قایق‌های مملو از مواد منفجره و موشک‌های بالستیک ضد کشتی است. حوثی‌ها نیروی دریایی آمریکا را بخشی از تلاش‌های جنگی اسرائیل می‌دانند.

یمنی‌ها، به‌رغم اینکه فقیر، ضعیف و سیه‌چرده هستند، توانسته‌اند نظم جهانی حاکم را با تعداد کم سلاح‌های کوچک خود مانند پهپادها و موشک‌ها به چالش بکشند که به راحتی توسط نیروی دریایی آمریکا محو می‌شوند.

حوثی‌ها بر دشت ساحلی تهامه فرمان می‌دهند که از تنگه باب المندب تا کانال سوئز که کشتی‌رانی را به دریای مدیترانه و اروپا متصل می‌کند، امتداد دارد.

نبرد تهامه هفت ماه به طول انجامیده است و نتیجه آن همچنان در تردید است.

برایان کلارک، یکی از اعضای ارشد مؤسسه هادسن و ملوان سابق نیروی دریایی، ابراز نگرانی کرد که حوثی‌ها در آستانه نفوذ موشک‌های خود به دفاع دریایی آمریکا هستند.

حملات هوایی مکرر آمریکا و انگلیس علیه سایت‌های تسلیحاتی مشکوک حوثی‌ها در صنعا نتوانسته است جنگ کشتیرانی را متوقف کند.

حوثی‌ها تاکنون چهار پهپاد از 30 میلیون دلار پهپاد آمریکایی ریپر را سرنگون کرده‌اند و دیگر اطمینانی از تسلط بر حریم هوایی غرب‌آسیا ندارند.

با توجه به اینکه آمریکایی‌ها عموماً در مورد یمن اطلاعات کمی دارند، ممکن است برخی پیشینه‌های تاریخی مناسب باشد.

جنبش حوثی ریشه در تشیع زیدی دارد که در دهه 890 در شمال یمن شکل گرفت. (بله دهه 890، نه دهه 1890!) زیدیان امروزی از جنایات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در غزه ناراحت هستند.

در ماه دسامبر گذشته، جمعیت زیادی از آن‌ها در سنگر زیدی‌ها در ساعده و دیگر شهرهای شمالی یمن در اعتراض به بمباران شدید اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در آن نوار 25 مایلی زمینی بیرون آمدند.

آن‌ها با به اهتزاز درآوردن پرچم‌های یمن و فلسطین، با شعار «باب المندب را بستیم، ای صهیونیست نزدیک نشو»، در برابر «ارتش‌های استبداد» حمایت کردند و پاسخ یمن مشروع و دریای سرخ حرام است!

حوثی‌ها در واقع به کشتی‌های کانتینری تجاری در دریای سرخ حمله کرده‌اند و حتی یکی از آن‌ها به نام گلکسی لیدر (که باور کنید یا نه به یک جاذبه توریستی تبدیل شده‌اند) را تصرف کرده‌اند. آن‌ها همچنین دو کشتی باری را غرق کردند و سه خدمه آن را کشتند.

اگرچه آن‌ها ادعا می‌کنند که فقط کشتی‌های متعلق به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را هدف قرار می‌دهند، اکثر حملات آن‌ها در واقع کشتی‌های طرف‌های دیگر ‌‌‌غیر‌مرتبط مانند یونان را هدف قرار داده است.

با این حال، اعتصابات آن‌ها باعث ایجاد اختلال بزرگ در تجارت جهانی شده است.

حوثی‌ها همچنین تعداد زیادی موشک بالستیک به بندر ایلات در دریای سرخ اسرائیل(رژیم صهیونیستی) شلیک کرده‌اند که از ماه نوامبر این بندر بلا استفاده بوده است.

حدود پنج درصد از واردات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) زمانی از طریق ایلات وارد می‌شد. اکنون، چنین تجارتی با هزینه‌ای مشخص به بنادر مدیترانه تغییر مسیر داده است، در حالی که اقتصاد جنوب اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ضربه بزرگی خورده است.

«گیدئون گلبر» مدیرعامل بندر ایلات، خواستار مداخله آمریکا شد و اسرائیل تنها کشوری است که از چنین حملاتی رنج می‌برد.

بنادری مانند ماساوا، پورت سودان و بربرا در شاخ آفریقا نیز به شهرهای ارواح تبدیل شده‌اند، در حالی که اکنون ترافیک از طریق کانال سوئز به حدی کم شده است که مصر که عوارض ترانزیت را دریافت می‌کند، آسیب اقتصادی ‌قابل‌توجهی را متحمل شده است.

علاوه بر این، حملات حوثی‌ها، هر چند محلی به نظر می‌رسند، بر زنجیره‌های تأمین جهانی تأثیر گذاشته است. هزینه‌های بیمه با کاهش حق بیمه‌های خطر جنگ ‌به‌شدت افزایش یافته است.

نرخ کشتی‌های کانتینری اقیانوس در بهار امسال افزایش یافت، زیرا شرکت‌های درگیر در تجارت بین آسیا و اروپا مجبور شدند از کانال سوئز اجتناب کنند و در عوض مسیر طولانی‌تری را در اطراف دماغه امید نیک و تا سواحل اقیانوس اطلس آفریقا طی کنند.

نرخ‌های شانگهای به روتردام از هزار و 452 دلار برای یک کانتینر 40 فوتی در ماه جولای سال گذشته به 5 هزار و 270 دلار در اواخر ماه می سال 2024 افزایش یافت.

عبدالملک الحوثی، فرمانده کنونی شبهه‌نظامیان در یمن، خود را بخشی از یک سنت انقلابی شیعه می‌داند که به قدمت بسیار طولانی بازمی‌گردد.

الحوثی سال گذشته در نبرد زید بن علی، بنیان‌گذار سنت خود در سال 740، کشته شد. او گفت: «نهضت، رنسانس، جهاد و شهادت او، سهم بزرگی در تداوم این جریان داشت. از اسلام ناب محمدی او با استبداد مواجه شد و در ایجاد تغییر تأثیر داشت.»

وضعیت نظامی کنونی دریای سرخ عمدتاً آرام است، اما می‌تواند به یکی از خطرناک‌ترین وضعیت‌های جهان تبدیل شود و با اوکراین و تایوان رقابت کند.

همچنین بر اقتصاد جهانی تأثیر منفی می‌گذارد و به تورم و مسائل مربوط به زنجیره تأمین کمک می‌کند.

هرگونه آسیب ‌قابل‌توجهی به کشتی نیروی دریایی آمریکا توسط نیروهای حوثی می‌تواند منجر به اقدامات جنگی شود و ‌به‌طور بالقوه خطر درگیری مستقیم با ایران را به همراه داشته باشد.