loader image

جستجو

سایبر اسکوپ:
جنگ سایبری بی‌وقفه ایران و غرب

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «سایبر اسکوپ» در یادداشت خود به بررسی موضوع جنگ سایبری بی‌وقفه ایران و غرب،پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه سایبر اسکوپ در یادداشت خود به‌قلم «ای جی وینس» نوشت: در ماهی که گذشت با انجام یک حمله سایبری به تشکیلات ‌‌ریاست‌جمهوری، اسنادی در رابطه با فعالیت‌های این نهاد و دولت فاش شد.

این اسناد شامل مکاتبات دیپلماتیک، نقشه طبقات دفتر ‌‌ریاست‌جمهوری و سایر مقامات و نمودارهای توپولوژی شبکه‌های مختلف دولتی بود.

این افشاگری همچنین شامل اسنادی مربوط به برنامه هسته‌ای این کشور و مسیریابی پول از طریق بانک‌های چینی و سایر فعالیت‌های دور زدن تحریم‌ها توسط ایران بود. هکرها علاوه بر تخریب چندین وب‌سایت دولتی، مدعی شدند که کنترل 120 سرور و پایگاه داده، شبکه‌های مدیریت سرورهای دولتی و دسترسی به بیش از 1300 رایانه متصل به شبکه داخلی ‌‌ریاست‌جمهوری را به دست آورده‌اند.

طی چند سال گذشته، مجموعه‌ای از گروه‌های هکری باانگیزه‌های سیاسی و جاه‌طلبی‌های مختلف شکل‌گرفته‌اند که برای افشای اسرار دولت ایران یا حمایت از گروه‌های مخالف طراحی‌ شده‌اند و این در حالی است که برخی دیگر از گروه‌های هکری با اهداف مختلف، اسرائیل و آمریکا را هدف قرار می‌دهند.

ایران مدت‌هاست که در حوزه سایبری مشارکت فعال داشته است و در چند سال گذشته حملات داخلی و خارجی آن قدرت جدیدتر و قوی‌تری پیدا کرده است.

از سال 2020، بیشتر در معرض دید عموم قرار گرفته، مانند اقدام هکرهای مشکوک مرتبط با دولت ایران در اتفاق هک سیستم‌های تصفیه آب اسرائیل که در رسانه‌ها بسیار پیچید.

دولت آمریکا و شرکت‌های فناوری آمریکایی مدت‌ها است که دولت ایران را متهم کرده‌اند که در پشت شخصیت‌های هکری پنهان شده است تا عملیات‌های مخربی به اهدافی در سراسر جهان انجام دهد،.

گزارش ماه می در سال 2023 مایکروسافت، به بیش از 12 شخصیت هکری مرتبط با سپاه یا وزارت اطلاعات ایران اشاره می‌کند و به گفته وزارت دادگستری آمریکا، گمان می‌رود که این تعداد هکر با یک برنامه گسترده برای دخالت در انتخابات 2020 آمریکا درگیر بوده است.

در قبال این حجم از فشار سایبری ایران بر آمریکا، سازمان مجاهدین خلق تصمیم گرفته که در راستای پیدا کردن حامیانی در میان سیاست‌گذاران جنگ‌طلب آمریکایی، حملات سایبری متعددی علیه ایران انجام دهد که این افشاگری اخیر حاصل یکی از همین حملات است، سازمان مجاهدین خلق، سابقه افشای اسرار بسیار حساس ایران را دارد و مهم‌ترین آن‌ها افشای برنامه هسته‌ای ایران در یک اجلاس مطبوعاتی در سال 2002 است؛

آن‌ها از طریق این افشاگری‌ها درباره دولت ایران، به‌ویژه در سال‌های ‌‌ریاست‌جمهوری ترامپ توانستند که با چندین مقام مهم آمریکایی مستقیماً در تعامل باشند.

در همین راستا کشور آلبانی اعلام کرد که نمی‌تواند تحمل کند از خاک او برای شرکت در فعالیت‌های غیرقانونی، خرابکارانه و سیاسی علیه سایر کشورها استفاده شود، حفاظت بشردوستانه برای مجاهدین خلق، در برابر قانون مصونیت خاصی ایجاد نمی‌کند و اعضای سازمان مجاهدین خلق همانند سایر شهروندان، به دلیل جنایات ارتکابی در قلمرو جمهوری آلبانی در معرض تحقیق و پیگیری و در صورت لزوم محکوم می‌شوند.

مقامات آلبانی با حمله خود به این سازمان حدود 200 کامپیوتر را توقیف کردند، البته خود سازمان اذعان کرده که هیچ‌چیز غیرقانونی در آن‌ها وجود ندارد و نگران هستند که اطلاعات موجود در این رایانه‌ها به دست نظام ایران بیفتد و خانواده‌ها و بستگان ساکنان ایران را در معرض خطر قرار دهد.