loader image

جستجو

How will the US-ChinaCold War end

فارن پالیسی:
«جنگ سرد» آمریکا و چین چگونه به پایان می‌رسد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در یادداشتی به بررسی این سوال پرداخت که «جنگ سرد» آمریکا و چین چگونه به پایان می‌رسد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن پالیسی در یادداشتی به‌قلم «لیلی پایک» نوشت:وقتی صحبت از چین به میان می آید، خرد عمومی در واشنگتن معتقد است که یک اجماع دو حزبی وجود دارد؛

هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها بر این باورند که چین یک تهدید مهم برای امنیت ملی آمریکا است که نیاز به اقدام فوری دارد.

سیاستمداران هر دو حزب همچنین بر روی بسیاری از سیاست‌ها توافق دارند؛ از مسدود کردن واردات چین با دیواری از تعرفه‌ها گرفته تا محروم کردن چین از نیمه‌رساناهایی که می‌تواند به آن برتری نظامی بدهد.

اکنون بسیاری بر این باورند که باید سیستم آینده آمریکا به شکلی باشد که هرگونه امکان برتری را در بلندمدت از چین سلب کند.

بحث در مورد روابط آمریکا و چین حول محور نیاز به پیروزی در جنگ سرد است. بسیاری استدلال می کنند که آمریکا باید همانطور که در جنگ سرد پیروز شد، در رقابت با چین پیروز شود.

پیروزی دو بخش دارد؛ چین تهدیدات خود را زیر فشار آمریکا کنار می گذارد و در وهله دوم مردم چین کشور را از سیستم اقتدارگرایی خارج می‌کنند.

آن‌ها به تایوان ‌به‌عنوان نمونه‌ای از چین دموکراتیک اشاره می کنند.

آمریکا نسبت به رفتار حزب کمونیست چین و پتانسیل آن برای تضعیف یا فروپاشی قدرت نگران است.

تغییر لحن، همراه با سیاست‌های تهاجمی چین، کارشناسان و مقامات چینی را نیز نگران کرده است.

وجه مشترک این مقامات و کارشناسان چینی این باور است که آمریکا نمی‌تواند به‌طور کامل هم منافع خود را پیش ببرد و هم در درازمدت از امنیت خود و دیگران محافظت کند.

انتظار می‌رود سیاست آمریکا در قبال چین، صرف نظر از نتایج انتخاباتش، جنگ‌طلبانه باقی بماند. چه ترامپ و چه کامالا هریس پیروز شود، آمریکا برای رهبری جهان در فضا و هوش مصنوعی تلاش خواهد کرد.

اما با این حال، انتظار می‌رود که سیاست هریس در چین با سیاست بایدن با هدف برقراری روابط صلح‌آمیز بین دو کشور هماهنگ بماند.

روابط آمریکا و چین برای سال‌ها رقابتی خواهد بود و جنگ‌طلبی بزرگی می‌تواند با انتخاب ترامپ صورت بگیرد.