loader image

جستجو

Will the war in Gaza lead to the revival of ISIS in West Asia

کویینسی:
جنگ غزه منجر به احیای داعش در غرب‌آسیا می‌شود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در مقاله‌ای ضمن اشاره به دو عملیات بزرگ آمریکا در سوریه و عراق بر علیه داعش، به بررسی این سوال پرداخت که جنگ غزه منجر به احیای داعش در غرب آسیا می‌شود؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، «علی ریزک» مقاله‌ای در اندیشکده کویینسی منتشر کرد که در آن آمده است: آمریکا در کمتر از یک هفته دو عملیات بزرگ را علیه نیروهای داعش در سوریه و عراق انجام داده است.

ارتش آمریکا نسبت به سال‌های اخیر رویکرد تهاجمی‌تری نسبت به این گروه تروریستی در پیش گرفته است.

عملیات الانبار با شرکت بیش از 100 نیروی عملیات ویژه آمریکا، یکی از بزرگ‌ترین حملات ضد داعش در عراق از زمان سقوط خلافت در سال 2019 به شمار می‌رود.

آمریکا با عراق به توافق رسیده است که صدها تن از نیروهای خود را در سال آینده از عراق خارج کند و انتظار می‌رود تا پایان سال 2026 خروج کامل از این کشور انجام شود.

دستگیری خالد احمد الدندا، رهبر داعش، متهم به کمک به زندانیان فراری در سوریه، نگرانی‌هایی را در مورد اقدامات این گروه ایجاد کرده است.

دستگیری بیش از 9 هزار زندانی داعش در سوریه که از آن‌ها به‌عنوان «ارتش داعش» یاد می‌شود، نگرانی‌هایی را در مورد پتانسیل این گروه برای تصرف بخش‌های وسیعی از این خاک ایجاد می‌کند.

تعداد نیروهای پیاده داعش در عراق و سوریه حدود 2 هزار و 500 نفر تخمین زده می‌شود.

دستگیری الدندا رهبر داعش نشان می‌دهد که واشنگتن جاه‌طلبی‌های این گروه را جدی‌تر می‌گیرد.

تاریخچه «خلافت» داعش در عراق و سوریه درگذشته دور نیست.

تهدید داعش ممکن است مربوط به جنگ جاری اسرائیل علیه حماس در غزه باشد. گزارش آژانس‌های دولتی آمریکا نشان می‌دهد که حملات داعش در عراق و سوریه در سه‌ماهه آخر سال 2023 به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

با این حال، با ادامه جنگ غزه، انتظار می‌رود داعش تعداد کل حملات را در سال 2024 دو برابر کند.

سازمان ملل همچنین به افزایش درگیری‌های داعش در این دوره اشاره کرد. افزایش شدید فعالیت داعش ممکن است تا حدی به واکنش منطقه‌ای به جنگ غزه نسبت داده شود، زیرا حملات گروه‌های مورد حمایت ایران به نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه و عراق، عملیات علیه داعش را با مشکل مواجه کرده است.

درگیری در غزه با منحرف کردن منابع ایران و متحدان شیعه‌اش در عراق و سوریه به داعش کمک کرده و آن‌ها را قادر به بازسازی و اتخاذ موضع تهاجمی‌تر کرده است.