loader image

جستجو

What will the technology war mean for America and China

نیوزویک:
جنگ فناوری چه معنایی برای آمریکا و چین خواهد داشت؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

 نشریه «نیوزویک» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که جنگ فناوری چه معنایی برای آمریکا و چین خواهد داشت؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه نیوزویک در یادداشت تازه خود به‌قلم «هندل جونز» «دیوید گلدمن» نوشت: پیش‌ازاین، هرگز دو قدرت بزرگ با نقاط قوت و ضعف نامتقارن باهم روبرو نشده بودند.

همان‌طور که گراهام آلیسون از هاروارد اعلام کرد، وزارت بازرگانی آمریکا در 7 اکتبر، دسترسی چین به تراشه‌های کامپیوتری پیشرفته را به همراه ابزارها و نرم‌افزارهای ساخت آن‌ها ممنوع کرد.

خطر، گذار چین از اقتصاد سنتی دوران دنگ شیائوپینگ به اقتصاد دیجیتالی است که شی جین پینگ به‌عنوان آینده چین تصور می‌کند. یک جنگ فناوری همه‌جانبه، تقسیم‌کار جهانی را تهدید می‌کند که در طولانی‌ترین جهش رشد غیرتورمی تاریخ، پردازش سریع‌تر و ارزان‌تر داده‌ها را به ما داد.

شی جین پینگ در گزارش اکتبر خود به کنگره بیستم حزب کمونیست، پنج بار خواستار «اتکاء به خود و قدرت در علم و فناوری» شد و بدون اشاره به آمریکا، «جداسازی» و تحریم‌های یک‌جانبه را محکوم کرد.

شی اعلام کرد: برای برآوردن نیازهای استراتژیک چین، ما منابع را بر تحقیقات علمی و فناوری اصیل و پیشگام جهت دستیابی به پیشرفت‌هایی در فناوری‌های اصلی در زمینه‌های کلیدی متمرکز خواهیم کرد.

آمریکا ادعا می‌کند که توقف درفروش تراشه‌های پیشرفته و چیزهایی که آن‌ها را می‌سازد، برای جلوگیری از دستیابی چین به برتری نظامی از طریق برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی ضروری بود.

اما تأثیر تحریم‌های جدید آمریکا این است که چین را از اعمال هوش مصنوعی در کل اقتصاد خود بازمی‌دارد. سیستم‌های نظامی کنونی بر روی تراشه‌های قدیمی‌تر اجرا می‌شوند.

رایانه‌هایی که موشک‌های هدایت‌شونده و جنگنده‌های امروزی را هدایت می‌کنند، از فناوری قدیمی‌تری استفاده می‌کنند.

اما هوش مصنوعی برای گوشی‌های هوشمند، تشخیص چهره سه‌بعدی، حمل‌ونقل خودکار و پرسرعت، بانکداری دیجیتال، تدارکات، کارخانه‌های خودکار، باتری‌های هوشمند و غیره مورد نیاز است.

بدون هوش مصنوعی، چین نمی‌تواند مدرن شود و بدون تراشه‌های پیشرفته، نمی‌تواند به اهداف هوش مصنوعی خود دست یابد.

چین می‌تواند صادرات مواد خامی را که برای فرآیند ساخت تراشه ضروری هستند، قطع کند.

این ممکن است شامل تعطیلی بخشی یا تمام تولید کارخانه‌هایی در چین باشد که باعث تأمین آمریکا و متحدانش می‌شود که می‌تواند غول‌های شرکت‌های آمریکایی مانند اپل، تسلا و جنرال موتورز را که به تولیدات چینی وابسته هستند، تنبیه کند.

همچنین می‌تواند قسمتی از 600 میلیارد دلار تجارت سالانه با آمریکا، ازجمله قطعات صنعتی بی‌شماری که تولیدات این کشور نمی‌توانند جایگزین شوند را مسدود کند.