loader image

جستجو

Palestinian fighters from the Islamic Jihad stand during a mourning gathering for Palestinians who were killed during the latest Israel-Gaza fighting, as a truce with Israel holds following three days of conflict, in Rafah in the southern Gaza Strip on August 8, 2022. (Photo by SAID KHATIB / AFP) (Photo by SAID KHATIB/AFP via Getty Images)

گیت استون:
جنگ نیابتی ایران علیه اسرائیل ناشی از ضعف بایدن است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «گیت استون» در یادداشت خود ضمن اشاره به اینکه جنگ نیابتی ایران علیه اسرائیل ناشی از ضعف بایدن است، تاکید کرد:دولت بایدن باید درک کند که هرگونه امتیازی به ایران تهدیدی حیاتی برای منافع کاخ سفید در سراسر جهان خواهد بود.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده گیت استون در یادداشت خود به‌قلم «خالد ابوترامه» نوشت: آمریکا تصمیم  به خروج از غرب آسیا گرفته است. اعراب در هشداری صریح به دولت بایدن تاکید می‌کنند که آمریکایی‌ها اشتباه فکر می‌کنند که ایران پس از دستیابی به توافق هسته‌ای جدید با آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی از جمله اتحادیه اروپا، سیاست‌ها و اقدامات خطرناک خود را تغییر خواهد داد.

کشورهای غربی همچنان بر روی میانه‌روی ایران شرطبندی می‎‌کنند و از این کشور می‌خواهند که رفتار خود را تغییر داده، نفوذ منطقه‌ای خود را کاهش دهد و برنامه موشکی بالستیک خود را کنار بگذارد.

صرف‌نظر از هر توافقی که به تهران ارائه شود، این کار غیرممکن است. خصومت با آمریکا، یکی از ارکان انقلاب اسلامی است.

در این مرحله، باید پرسید که آیا دولت بایدن در حال مذاکره با ایران است و میلیاردها دلار به این کشور پیشنهاد می‌دهد تا زمانی که دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن طی دو تا 6 سال دیگر به پایان برسد، به اسرائیل حمله نکند؟

جنگ اخیر بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و سازمان جهاد اسلامی فلسطین تحت حمایت ایران در نوار غزه را باید در چارچوب تلاش‌های تهران برای وادار کردن دولت بایدن به اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی دانست.

رهبران ایران قبلا و در خلال این دیدار به بیان علنی قصد و تمایل خود برای نابودی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کشتن یهودیان ادامه دادند. به این دلیل که ایرانی‌های آمریکا بایدن را ناتوان از مقابله با آن‌ها می‌بینند.

تا زمانی که ایران بهای واقعی همه جنایات خود را در منطقه ما نپردازد، این وضعیت تغییر نخواهد کرد و این خیال‌پردازی ایرانی پایان نخواهد یافت.

یکی دیگر از نویسندگان لبنانی، الیاس الزغبی، نوشت که او نیز موافق است که یکی از دلایل اصلی حمایت حکومت ایران از جهاد اسلامی در طول جنگ، این است که می‌خواهند توجه را به سمت مذاکرات هسته‌ای در وین معطوف کنند.

وی افزود: ایران می‌خواهد از جنگ در نوار غزه به‌عنوان کارت دیگری در مذاکرات وین با دولت بایدن و دیگر قدرت‌های غربی استفاده کند تا از آن‌ها امتیاز بگیرد.

دکتر «جاسم خلفان» -تحلیل‌گر سیاسی اماراتی- با اشاره به حکومت در تهران، اشاره کرد که گروه‌های مسلح فلسطینی، خدمات خود را به دیگران می‌فروشند.

خلفان گفت: این گروه‌های مسلح در راستای منافع ایران کار می‌کنند. گروه‌های فلسطینی، فقط به کسانی که به آن‌ها پول می‌دهند، خدمات ارائه می‌کنند. جنگ‌های نیابتی  و تلاش  ایران برای فشار بر اسرائیل، کشورهای عربی را تحت تاثیر قرار داده است.

اگر مشکل اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و غرب، داشتن سلاح هسته‌ای توسط تهران است، مشکل اعراب، علاوه بر بمب، نفوذ جمهوری اسلامی در این جوامع، تغییرات جمعیتی و هژمونی سیاسی و نظامی  این کشور و نیروهای نیابتی آن‌هاست.

دولت بایدن باید درک کند که هرگونه امتیازی به ایران تهدیدی حیاتی برای منافع کاخ سفید در سراسر جهان خواهد بود و به متحدان و دوستان آمریکا در غرب آسیا آسیب می‌رساند.

این پیام مهمی است که اعراب پس از شروع مجدد مذاکرات هسته‌ای در وین، به دولت بایدن می‌دهند.