loader image

جستجو

Moscow drone war

فارن پالیسی:
جنگ پهپادی مسکو

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در مطلبی ضمن اشاره به حمله پهپادی اوکراین به روسیه، نوشت:حملات اخیر در مسکو ساختمانی را هدف قرارداد که در آن وزارت توسعه اقتصادی روسیه، وزارت صنعت و تجارت و وزارت دیجیتال قرار دارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌نشریه فارن پالیسی درمطلبی به‌قلم «رابرت همیلتون» نوشت: این هفته دو بار پهپادها به ساختمانی که وزارتخانه‌های دولتی در مسکو در آن قرار دارد حمله کردند.

کرملین بلافاصله اوکراین را مقصر دانست. مقام‌های اوکراینی سکوت کردند و مستقیماً مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفتند، اما خاطرنشان کردند که مسکو «به‌سرعت در حال عادت کردن به یک جنگ تمام‌عیار است.»

از برخی جهات، اوکراین صرفاً به آنچه روسیه مدت‌هاست انجام می‌دهد پاسخ می‌دهد. از زمان شروع جنگ، نیروهای روسی شهرهای اوکراین را با توپخانه، موشک‌های بالستیک و به‌طور فزاینده‌ای با پهپادها کوبیده‌اند.

مقامات کرملین تلویحاً گفته‌اند که حملات اخیر پهپادها به مسکو به‌منظور منحرف کردن توجه از حمله زمینی «شکست» اوکراین است.

نیروهای اوکراینی در برابر خطوط دفاعی روسیه که به‌خوبی آماده و مستحکم شده‌اند، پیشرفت می‌کند و با سختی رو‌به‌رو هستند.

درحالی‌که حمله اوکراین ممکن است درنهایت نتایجی را به همراه داشته باشد، آنچه حقیقت دارد این است که هیچ‌یک از طرفین در جنگ نتوانسته‌اند پیشرفتی تعیین‌کننده در زمین داشته باشند؛ بنابراین، هر دو به‌دنبال راه‌های دیگری به‌منظور ایجاد درد برای دشمن خود هستند.

در این زمینه، حملات پهپادها منطقی است.

حملات اخیر در مسکو ساختمانی را هدف قرارداد که در آن وزارت توسعه اقتصادی روسیه، وزارت صنعت و تجارت و وزارت دیجیتال قرار دارد. این حملات ممکن است واکنش کی‌یف به تلاش‌های روسیه برای تخریب اقتصاد اوکراین باشد.

حملات اخیر در مسکو ادامه کارزار پهپادهای اوکراین است، نه آغاز آن.

حملات دیگر حداقل 9 انبار نفت روسیه، زیرساخت‌های نظامی در کریمه اشغالی و نزدیک به مرز روسیه و اوکراین و در ماه می خود کرملین را هدف قرار داده‌اند.

گزارش بی‌بی‌سی با استفاده از منابع رسانه‌ای روسی، حداقل 120 حمله پهپادی مشکوک به اهدافی در روسیه و بخش‌های تحت کنترل روسیه در اوکراین را در سال جاری شمارش کرد.

اوکراین و روسیه هر دو به‌طور گسترده از پهپادها استفاده می‌کنند، اما کارزارهای آن‌ها از دو جنبه مهم متفاوت است.

اولاً، اوکراین بسیار محدودتر و تبعیض‌آمیز است: اهداف آن تاکنون همه تأسیسات نظامی و دولتی بوده است،

بدون اینکه تلفات غیرنظامی گزارش شود. پهپادها و موشک‌های روسیه به‌طورمعمول آپارتمان‌ها، مراکز خرید و دیگر اهداف غیرنظامی را مورد اصابت قرار می‌دهند

. در مرحله بعد، درحالی‌که روسیه پهپادهای دوربرد خود را از ایران وارد می‌کند، اوکراین نیز در حال ساخت پهپهادهای خود است. روسیه تا پایان سال 2022 حداقل 1700 پهپاد از ایران دریافت کرده بود و طبق گزارش‌ها، این دو در نظر دارند یک کارخانه تولیدی در روسیه افتتاح کنند که قادر به تولید حدود 6 هزار پهپاد ایرانی مدل شاهد و مهاجر باشد.

پهپادهای اوکراینی که این هفته علیه مسکو پرتاب شد و احتمالاً علیه اهداف قبلی در داخل روسیه، در اوکراین طراحی و تولید شدند.

حملات پهپادها توسط هر دو طرف قطعاً افزایش خواهد یافت. حتی اگر بسیاری از آن‌ها سرنگون شوند، پهپادها همچنان راهی ارزان و مؤثر برای آسیب رساندن به نیروها و زیرساخت‌های دشمن هستند.

برای اوکراین که قول داده است از تسلیحات ارائه‌شده توسط غرب برای حمله به اهدافی در داخل روسیه استفاده نکند، پهپادهای تولیدشده بومی این کشور به او اجازه می‌دهند به این وعده عمل کند و همچنان به قلب روسیه، از جمله مسکو حمله کند.