loader image

جستجو

How war shapes Russia's new position

آنتی‌وار:
 جنگ چگونه موضع جدید روسیه را ترسیم می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «آنتی‌وار» در مطلب تازه خود ضمن اشاره به ادامه یافتن جنگ هولناک اوکراین، به بررسی این موضوع  پرداخت که جنگ چگونه موضع جدید روسیه را ترسیم می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،وبگاه آنتی‌وارد ر مطلب تازه خود به‌قلم «تد اسنایدر» نوشت: جنگ هولناک در اوکراین، به طرز غم انگیزی در حال ادامه یافتن است. اینکه آیا جهانی که پدیدار می‌شود، تک قطبی خواهد بود یا چند قطبی، یک چیز مسلم است: جهان اکنون قطبی‌تر شده است.

جنگ اوکراین در آستانه‌ای است که پس از عبور از آن، روسیه را مجبور می‌کند با دو پیش‌فرض خاص روبرو شود.

اولین مورد این است که غرب نگرانی‌های امنیتی روسیه را در نظر نخواهد گرفت. دوم اینکه، روسیه دیگر به غرب اعتماد نخواهد کرد یا به ادغام شدن در سیستم غربی اطمینان نخواهد داشت.

رویکرد قبلی سیاست خارجی روسیه برای متقاعد کردن غرب، به منظور جدی گرفتن نگرانی‌های امنیتی روسیه، به پایان رسیده است.

اکنون روسیه احتمالاً پذیرفته است که غرب اهداف سیاست خارجی خود را فراتر از مهار این کشور گسترش داده تا به قول وزیر دفاع آمریکا، روس‌ها را تضعیف کند.

کودتای مهندسی‌شده آمریکا در سال 2014 که رئیس‌جمهور مورد تایید این کشور را بر سر کار آورد و اوکراین را به سمت غرب هدایت کرد، اعتماد روسیه به غرب را خدشه‌دار کرد.

نشان دادن اینکه غرب چقدر می‌تواند روسیه را از یک سیستم اقتصادی یکپارچه بین‌الملل جدا نموده و تا چه اندازه قادر است این کشور را از نظر سیاسی منزوی و از نظر اقتصادی نابود کند، احتمالاً به اعتماد برای پیوستن مجدد جهان تحت رهبری آمریکا پایان خواهد داد.

چرخش به شرق، به معنای رویگردانی از روابط اقتصادی و وابستگی به آمریکا، بریتانیا و اروپا خواهد بود.

این روند احتمالاً منجر به افزایش تمرکز بر سازمان‌های چند ملیتی خواهد شد که قصد دارند بین دنیای تک قطبی تحت رهبری آمریکا و دنیای چندقطبی عادلانه‌تر، تعادل ایجاد کنند.

چین شباهت‌های را بین وضعیت روسیه در اوکراین و شرایط خود در تایوان می‌بیند.

آن‌ها همچنین می‌بینند که شکست روسیه در صورت رویارویی با آمریکا، تهدیدی برای چین خواهد بود.

همکاری روسیه و چین می‌تواند شامل حمایت سیاسی هر دو کشور از یکدیگر در هر رویارویی با کاخ سفید، ناتو و غرب باشد. وقایع منتهی به جنگ در اوکراین، روسیه را از غرب دور کرد.