loader image

جستجو

Members of the Palestinian Islamic Jihad movement brandishing their guns, parade through the streets of Gaza City on Januray 5, 2022, a day after a member of their movement ended his hunger strike, following a commitment by Israel to his eventual release from jail. - Hisham Abu Hawash, a 40-year-old member of the Islamic Jihad militant movement, began refusing food in August 2021 to protest Israel holding him without charges or trial. (Photo by Mahmud hams / AFP)

نشنال اینترست:
جنگ کوچک بین اسرائیل و جهاد اسلامی فلسطین بر سر حماس بود

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» نوشت: تصمیم حماس مبنی بر خودداری از پیوستن به درگیری‌های اخیر می‌تواند مورد حمایت اکثریت فلسطینی‌های غزه باشد که مایل به گسترش و تشدید جنگ نبودند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در یادداشت خود به‌قلم «شای فلدمن» نوشت: اوایل این ماه، جنگ کوچکی بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و گروه جهاد اسلامی فلسطین رخ داد که به لحاظ عملیاتی، نمی‌توان از جهاد اسلامی انتظار داشت که بتواند در برابر آتش قدرتمند و توانمندی‌های فناوری و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی مقاومت کند.

با این حال، تاثیر روانی قدرت آتش ناقص جهاد اسلامی قابل‌توجه بود. مردم اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در جنوب روزها به گروگان گرفته شده بودند، زیرا جهاد اسلامی تا اجرای آتش‌بس مورد توافق متقابل به پرتاب موشک‌ها ادامه می‌داد.

جهاد اسلامی نتوانست با پرتاب موشک‌ها در اوایل این ماه دستاورد قابل‌توجهی را از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به دست بیاورد و حتی قادر نبود فعال ارشد خود را که دولت یهود چند روز پیش از آن دستگیر کرده بود، آزاد کند، اما موفق شد موضع خود را در برابر حماس تقویت نموده و نشان دهد که حماس با کنار گذاشتن درگیری مسلحانه در برابر رژیم صهیونیستی به آرمان فلسطین خیانت کرده است.

تصمیم حماس مبنی بر خودداری از پیوستن به درگیری‌های اخیر می‌تواند مورد حمایت اکثریت فلسطینی‌های غزه باشد که مایل به گسترش و تشدید جنگ نبودند.

جالب‌ترین نکته در مورد جنگ کوچک اخیر از سوی دولت یهود، کیفیت و کمیت اطلاعاتی آن بود که ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در مورد توانایی‌های عملیاتی و اطلاعاتی خود منتشر می‌کرد.

مخاطبین مورد هدف پیام‌های واضح و شفاف اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، محدود به دشمنان این کشور نظیر حماس، حزب‌الله، سوریه و ایران نمی‌شد.

مخاطبینی به همین اندازه مهم در میان کشورهای عربی حضور دارند که یا پیش از این به توافقات آبراهام پیوسته‌اند، یا به‌ویژه در مورد عربستان و سایر اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس، در حال بررسی پیوستن به این توافقات هستند.

مهم‌ترین نکته در سطح منطقه‌ای این بود که ترکیه برخلاف گذشته انتقاد صریحی از رفتار اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نداشت.

جدا از درخواست‌های نامعقولی که برای توقف فوری خشونت‌ها می‌شد، گروه منتقد متشکل از وزرای خارجه کشورهای عربی این بار عمدتا ساکت بودند.

اعتراضات خشونت‌آمیز شهروندان عرب اسرائیلی طی جنگ دولت یهود و حماس در ماه می 2021 و در داخل اسرائیل (رژیم صهیونیستی)رخ می‌داد، اما این‌بار از تکرار چنین اعتراضاتی خودداری شده بود.

با توجه به بن‌بست مستمر در صحنه سیاسی داخل اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و اینکه این کشور حالا آماده برگزاری پنجمین انتخابات ملی طی کمتر از چهار سال می‌شود، خیلی مشکل است که بدانیم آیا رهبران جدید رژیم صهیونیستی می‌توانند گام‌های شجاعانه‌ مورد نیاز برای ایجاد تغییر در محاسبات حماس و جهاد اسلامی را بردارند یا نه.