loader image

جستجو

In this photo released by Saudi Royal Palace, Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman, speaks during the Gulf Cooperation Council (GCC) Summit in Riyadh, Saudi Arabia, Tuesday, Dec. 14, 2021. (Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP)

نشنال:
چرا جهان نمی‌تواند عربستان را نادیده بگیرد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال» نوشت: ولیعد عربستان طی هفته گذشته با مذاکرات در مصر و اردن در درجه نخست بر این موضوع متمرکز شده بود که سفر بایدن ممکن است چه پیامدهایی برای منطقه به خصوص در مورد ایران داشته باشد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال یادداشتی به‌قلم «کان کاگلین» منتشر کرد که در آن آمده است: با توجه به اینکه آماده‌سازی‌های نهایی برای سفر جو بایدن به عربستان در ماه آینده انجام می‌شود، این پادشاهی خود را در مرکز فعالیت دیپلماتیک شدیدی می‌بیند.

طی هفته گذشته، «شاهزاده محمد بن سلمان» به مصر، اردن و ترکیه سفر کرد تا قبل از آمدن بایدن با شرکای کلیدی منطقه هماهنگی کرده باشد.

مذاکرات در مصر و اردن در درجه نخست بر این موضوع متمرکز شده بود که سفر بایدن ممکن است چه پیامدهایی برای منطقه به خصوص در مورد ایران داشته باشد.

هم‌چنین، بحث‌هایی هم در مورد تاثیر احتمالی جنگ اوکراین بر منطقه شد؛ به خصوص با توجه به تاثیری که بر مصر و کمبود غلات آن می‌تواند داشته باشد.

یکی دیگر از مسائل مورد تمرکز، مربوط به نشست آینده شورای همکاری خلیج‌فارس بود که عربستان در 16 جولای و در شهر جده میزبان آن است و رهبران، مصر، اردن، عراق و آمریکا نیز در آن حضور خواهند داشت.

سفر شاهزاده محمد به ترکیه در زمانی انجام شد که این کشور در حال گذر از بدترین بحران اقتصادی خود طی دو دهه اخیر است و با توجه به انتخابات پیش‌رو، اردوغان به دنبال حمایت مالی است.

پیشنهادهایی در مورد معامله احتمالی تهاتر ارزی در این سفر مطرح شد، زیرا آنکارا در مورد کمبود ذخیره ارز خارجی دچار مشکل شده و به شدت به برطرف کردن این کمبود نیاز دارد تا بتواند لیر بیمار خود را حفظ کند.

عربستان در ازای بهبود روابط اقتصادی با آنکارا به دنبال توافقاتی در زمینه انرژی و دفاعی است و گفته می‌شود که در مورد اخیر، خواهان خرید پهپادهای مسلح بایرکتار ترکیه است که تاثیر آن در مناطق جنگی اوکراین، سوریه، لیبی و قره‌باغ به تازگی ثابت شده است.

تمرکز اصلی سیاست خارجی دولت بایدن تاکنون بر احیای توافق هسته‌ای مناقشه‌انگیز با ایران یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود.

نگرانی‌های عربستان در مورد بی‌توجهی دولت بایدن نسبت به منافعش زمانی افزایش یافت که بایدن در نخستین اقدام خود به عنوان رئیس‌جمهور، شورشیان حوثی تحت حمایت ایران در یمن را از فهرست گروه‌های تروریستی واشنگتن حذف کرد.

این اقدام برای این بود که ژست حسن نیتی در مقابل ایران گرفته شود و هم‌چنین، حوثی‌ها تشویق به مشارکت در  مذاکرات صلح و آینده یمن شوند.

اکنون که نشانه‌های کمی از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ایران دیده می‌شود، انتظارات نسبت به بهبود روابط واشنگتن با عربستان و دیگر متحدانش در خلیج‌فارس افزایش یافته است.

مطمئنا واشنگتن نسبت به این موضوع آگاه است که کاخ سفید سرمایه زیادی برای احیای برجام صرف کرده، اما با این حال، چشم‌انداز توافق با تهران به نحو فزاینده‌ای کاهش می‌یابد، به‌ویژه که تهران حتی در جریان مذاکرات نیز به غنی‌سازی اورانیوم ادامه داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نهاد ناظر سازمان ملل است که مسئولیت رصد فعالیت‌های هسته‌ای ایران را دارد و ماه گذشته گزارش داد که این کشور در حال حاضر 43 کیلوگرم اورانیوم با غنای 60 درصد دارد و این مقدار کافی است تا با آن مواد شکافت‌‌پذیر لازم برای دست‌کم یک کلاهک هسته‌ای تهیه شود، البته اگر غنای آن به 90 درصد برسد.

در نتیجه، دولت بایدن باید بی‌معطلی متوجه اهمیت متحدان قدرتمند و قابل اعتمادش در منطقه نظیر عربستان شود.