loader image

جستجو

آنچه_در_مورد_حمله_به_ایران_نمی‌دانیم

جوئیش نیوز سیندیکیت: آنچه در مورد حمله به ایران نمی‌دانیم

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «جوئیش نیوز سیندیکیت» در یادداشت تازه خود هرگونه جنگ علیه ایران را دارای پیامدهای پیچیده و بسیار خطرناک دانست و به جزییات آن پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه جوئیش نیوز سیندیکیت در یادداشت خود به‌قلم «یواولیمور» نوشت: در چند هفته گذشته صحبت از حمله اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به ایران در میان بود. مقامات ارشد در تشکیلات دفاعی و رده سیاسی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) یکی پس از دیگری به صراحت اعلام کرده‌اند که همه گزینه‌ها روی میز است تا از دستیابی ایران به سلاح هسته­‌ای جلوگیری شود. هدف روشنی از این تهدیدها وجود دارد: تحت فشار قرار دادن قدرت­‌های غربی، به ویژه آمریکا، برای اتخاذ یک رویکرد تهاجمی‌­تر در قبال تهران.

اسرائیل (رژیم صهیونیستی) یک دهه پیش تهدید مشابهی را انجام داد و می‌خواست دنیا ببیند که نیروی هوایی این کشور در حال انجام پروازها و حملات دوربرد است و درباره زمان حمله به بحث نشسته­‌اند.

جهان به خاطر احتمال حمله اسرائیل (رژیم صهیونیستی) دست به اقدام زد. آمریکا مذاکرات محرمانه­ای را با ایران آغاز کرد که منجر به امضای برجام در سال 2015 شد. ایران غنی‌­سازی اورانیوم را متوقف کرد.

با اجرای برجام، اسرائیل (رژیم صهیونیستی) از خود رضایت کافی داشت. با این فرض که تا زمانی که توافق لازم الاجرا بود، هیچ اقدام نظامی علیه برنامه هسته­‌ای ایران انجام نمی‌­شد و تدابیر حمله به حالت تعلیق درآمد.

حتی پس از خروج آمریکا از توافق هسته­ای در سال 2018، اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در خواب غفلت باقی ماند. فرض آن­ها بر اساس سه سناریو بود: دولت تهران تحت تحریم‌های فلج‌کننده اعمال شده توسط آمریکا پس از خروج از توافق، فرو می‌پاشد. ایرانی‌ها تقاضای یک قرارداد جدید را می­کنند و بنابراین می‌توان آن را  به توافقی بهتر، قوی‌تر و طولانی‌مدت تبدیل کرد. یا دونالد ترامپ دوباره انتخاب می­شود و دستور حمله آمریکا به تاسیسات هسته­‌ای ایران را می­دهد.

هیچ کدام از این‌ها محقق نشد. ایرانی‌ها به‌طور چشمگیری مصمم بودند. خروج آمریکا از توافق باعث شد تا ایرانی­ها توسعه هسته­‌ای خود را بهبود بخشند. اخیراً آن­ها غنی‌­سازی را در تأسیسات زیرزمینی فردو آغاز کردند که در برابر حمله احتمالی بسیار مقاوم است.

اسرائیل (رژیم صهیونیستی) همه این­ها را از نزدیک دنبال می­کند، اما پاسخ دادن به آن خیلی طول کشید. مثلاً برای حمله به ایران نیاز به سوخت­گیری در هوا خواهد بود. در حال حاضر، نیروهای دفاعی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به هواپیماهای 50 ساله وابسته­اند که نیاز به تعویض فوری دارند.

با انتخاب بایدن به­عنوان رئیس­‌جمهور، گزینه حمله آمریکا به ایران کنار گذاشته و سرانجام همه چیز برای اسرائیل (رژیم صهیونیستی) روشن شد.

به گفته «سیما شاین» -رئیس سابق بخش تحقیقات موساد- «هیچ نخست­وزیر اسرائیل اجازه دستیابی ایران به قدرت هسته‌­ای را نخواهد داد. سوالی که باید از خود بپرسیم این است که می‌خواهیم با حمله به چه چیزی برسیم و چقدر توانایی انجام آن را داریم.»

برنامه­ریزی برای حمله هوایی علیه اهداف در ایران طولانی­تر از آن چیزی است که فکر می­کنید. یکی از مقامات ارشد ارتش اسرائیل (رژیم صهیونیستی) این هفته گفت که «ما تصمیم سریع نمی‌گیریم. به زمان زیادی نیاز داریم تا سیستم را برای جنگ آماده کنیم.»

برخی از مقامات فکر می­کنند که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) باید از فرصت حمله برای از بین بردن هر چه بیشتر توانمندی­‌های ایران استفاده کند – و به ویژه دولت را از طریق حمله به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بی­‌ثبات نماید.

بعید است که این حمله مانند حملات عراق یا سوریه به آرامی انجام شود. نه تنها ایران در زمینه دفاع پیشرفت کرده است، بلکه عملیاتی مانند این به دلیل تعداد زیاد هواپیماهایی که در آن شرکت می­کنند، ناگزیر با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

حمله به ایران از طریق هوایی پیچیده خواهد بود.

علاوه بر این، احتمالاً حملات هوایی به تنهایی برای تخریب تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران کافی نخواهد بود. راه‌های زیادی برای ورود به ایران وجود دارد، اما این کشور بزرگ و رفت‌وآمد در آن دشوار است، خصوصا زمانی که مجبور باشید مخفیانه این کار را انجام دهید.

یک مقام سابق دفاعی خاطرنشان کرد: اگر ما حمله کنیم و برنامه هسته‌ای ایران را یک یا دو سال به تعویق بیندازیم، عملا کاری نکرده‌ایم. باید مطمئن باشیم که صدمات قابل توجهی وارد شده است و آن‌ها را برای سال‌های طولانی متوقف می­کنیم.»

در سال 2010، آمریکا هشدار داد که حمله اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به ایران منجر به یک جنگ جهانی خواهد شد.