loader image

جستجو

Removing the main demands of Iran in the way of revitalizing the JCPOA

هاآرتص:
حذف خواسته‌های اصلی ایران در راه احیای برجام

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» در یادداشتی به بررسی موضوع حذف خواسته‌های اصلی ایران در راه احیای برجام، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه هاآرتص در یادداشتی نوشت: یک مقام دولت آمریکا امروز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت: ایران برخی از الزامات اصلی خود را برای احیای توافق هسته‌ای 2015  حذف کرده است.

به گفته وی، یکی از مطالبات حذف‌شده از سوی ایران، شامل درخواست این کشور برای بستن پرونده‌های تحقیقاتی آژانس بین المللی انرژی اتمی‌ علیه این کشور است.

این مقام آمریکایی گفت: با حذف برخی از خواسته‌های اصلی ایران، پس از ۱۶ ماه مذاکره در وین، شانس دستیابی به توافق طرفین افزایش یافت.

این مقام آمریکایی گفت: «اگرچه ایران گفته که واشنگتن امتیازاتی داده، اما در واقع این تهران است که برخی از خواسته‌های مهم خود را حذف کرده است».

این مقام گفت: «آن‌ها هفته گذشته بازگشتند و به‌‌سادگی موارد اصلی را که مانع از توافق شده بود، حذف کردند».

وی افزود: «ما فکر می‌کنیم که آن‌ها بالاخره از روبیکون عبور کرده‌اند و ممکن است به سمت بازگشت به توافقی بر اساس شرایطی که بایدن می‌تواند بپذیرد، حرکت کنند. اگر امروز به هم نزدیک هستیم، به این دلیل است که ایران قدمی ‌برداشته است. آن‌ها از مسائلی که از ابتدا بر آن اصرار داشتند، دست برداشته‌اند».

روز شنبه گزارش شد که ایران از درخواست حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا در چارچوب مذاکرات امضای توافقنامه جدید هسته‌ای صرف‌نظر کرده است.

«ند پرایس» -سخنگوی وزارت خارجه آمریکا- روز گذشته گفت: «ما گفتیم که تحت هیچ شرایطی سپاه پاسداران را از لیست سازمان‌های تروریستی خارج نمی‌کنیم.

یک ماه پیش، آن‌ها شروع به تعدیل مطالبات اصلی خود کردند و گفتند که می‌توانیم این تعریف را حفظ کنیم، اما می‌خواهند آن را از برخی شرکت‌های مرتبط با سپاه پاسداران حذف کنند.»