loader image

جستجو

Removal of the dollar from trade exchanges of the Eurasian Union

راشا تودی:
حذف دلار از مبادلات تجاری اتحادیه اوراسیا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «راشا تودی» در یادداشتی به‌نقل از وزیر امورخارجه روسیه از حذف دلار از مبادلات تجاری اتحادیه اوراسیا، نوشت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه خبری راشا توی در یادداشتی نوشت:  وزیر امور خارجه روسیه گفت: دلار آمریکا ممکن است به‌زودی از آمار تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU) ناپدید شود.

چراکه کشور‌های عضو در حال کاهش استفاده از این ارز در تسویه حساب‌های متقابل هستند.

«سرگئی لاوروف» با اشاره به اینکه تجارت بین کشور‌های عضو این اتحادیه به‌سرعت در حال رشد است، گفت: اکنون زمان آن رسیده است که آمار‌ها بر اساس ارز‌های مورد استفاده آن‌ها محاسبه شود.

لاوروف گفت: دلار آمریکا ممکن است به‌زودی از آمار تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU) ناپدید شود، چراکه کشور‌های عضو در حال کاهش استفاده از این ارز در تسویه حساب‌های متقابل هستند.
لاوروف افزود: اتحادیه اقتصادی اوراسیا یکی ازقوی ترین انجمن‌های منطقه‌ای و درحال‌توسعه است. تقریباً ۱۸۵ میلیون مصرف‌کننده را متحد می‌کند و کل درآمد ناخالص آن بیش از ۲ تریلیون دلار است.
وی افزود: اگرچه زمان آن فرارسیدهاست که به محاسبه آمار به ارز‌های دیگر روی بیاوریم، اما تاکنون از روی عادت به دلار حساب کرده‌ایم.

براساس این گزارش، روسیه استفاده از دلار را در تجارت خارجی خود بسیار کاهش داده است. مسکو همچنین طرحی را برای دلار زدایی از اقتصاد داخلی در سال 2018 تصویب کرد.

بااین‌حال، پس از تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که علیه روسیه اعمال شد، روند دور شدن از ارزهای به خطر افتاده را در سال جاری میلادی تسریع بخشید.

در سال جاری، مسکو یک طرح پرداخت مبتنی بر روبل برای صادرات گاز ارائه کرد و استفاده از ارزهای ملی را در تجارت خارجی افزایش داد.

بر اساس داده‌های رسمی، سهم ارزهای ملی در تسویه‌حساب‌های متقابل بین اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا تا اوت 2022، 74 درصد بوده که بیش از نیمی از معاملات به روبل روسیه انجام ‌