loader image

جستجو

Hezbollah is isolated but stronger than ever

سی‌ان‌ان:
حزب‌الله منزوی شده اما از همیشه قدرتمندتر است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «سی‌ا‌ن‌ان» در یادداشت خود با اشاره به اینکه حزب‌الله منزوی شده اما از همیشه قدرتمندتر است،‌ تاکید کرد: حزب‌الله به یک بازیگر اصلی و مهم  در صحنه سیاسی لبنان و منطقه‌ای تبدیل شده است.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ شبکه خبری سی‌ان‌ان در یادداشت خود به‌قلم «آدام پورحمیدی» نوشت: حزب‌الله چهلمین سالگرد تاسیس خود را روز دوشنبه و با برگزاری جشن‌های بزرگ به پایان رساند.

این جشن‌ها در جنوب بیروت و با به نمایش در آوردن تصاویری از جنگجویان کشته شده آن در میادین و ویدئوهایی از تقابل تاریخی این گروه با اسرائیل برگزار شد

این گروه شیعی لبنانی طی سال‌ها تلاش کرده تا خود را از یک سازمان شبهه‌نظامی تحت حمایت ایران به یک بازیگر مهم سیاسی و منطقه‌ای تبدیل کند.

حزب‌الله طی این 40 سال قدرتمندتر شده، اما به لحاظ جهانی منزوی‌تر نیز شده است.

بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، بریتانیا و آلمان و هم‌چنین، کشورهای عرب خلیج‌فارس و اتحادیه عرب برچسب تروریستی بر این گروه زده‌اند، در حالی که اتحادیه اروپا و فرانسه شاخه نظامی آن را تروریستی می‌دانند.

حزب‌الله قدرت نظامی خود را گسترش و منعطف کرده است. نیروهای اسرائیل در سال 2000 و بعد از درگیری طولانی با این گروه در جنوب لبنان، سرانجام از این منطقه عقب‌نشینی کردند. اسرائیل در سال 2006 به دنبال خلع‌ سلاح این گروه بود، اما این گروه جایگاه خود را در جنگ با دولت یهود حفظ کرد.

بر مبنای نظرسنجی زوگبی در سال 2021، حدود 52 درصد از لبنانی‌ها اعتقادی نداشتند به اینکه حزب‌الله باعث ارتقای ثبات کشور می‌شود، در حالی که سایر افراد به این موضوع اعتقاد داشتند.

فروپاشی‌های فرقه‌ای شدید‌تر شده و 80 درصد از شیعیان اطمینان دارند که حزب‌الله از ثبات لبنان سود می‌برد و اکثریتی از دروزی‌ها (64 درصد) و مسیحیان (56 درصد) نیز چنین اعتقادی دارند.

با این حال و طبق این نظرسنجی، هیچ یک از پاسخ‌دهندگان سنی چنین احساسی را ابراز نکرده بودند.

حزب‌الله به یک بازیگر اصلی در صحنه سیاسی لبنان تبدیل شده است. مخالفان آن را یک دولت در سایه درون دولت می‌دانند که توسط حسن نصرالله رهبری می‌شود. او از سال 1992 سمت دبیر کلی این گروه را بر عهده دارد.

جنگ 2006 با اسرائیل به واسطه یک حمله فرامرزی از سوی حزب‌الله به راه افتاد و این گروه در آن حمله هشت سرباز اسرائیلی را کشت و دو سرباز دیگر را نیز ربود.

نزدیک به 121 سرباز و 49 غیرنظامی اسرائیلی کشته شدند و حدود 270 رزمنده حزب‌الله و 50 سرباز و پلیس لبنان نیز کشته شدند. حدود 1200 نفر در لبنان که اکثر آن‌ها غیر نظامی بودند، به واسطه حمله اسرائیل کشته شدند.

تسلیحات پیشرفته این گروه شیعی برای اسرائیل تهدید بزرگ‌تری از سایر گروه‌های فلسطینی تحت حمایت ایران در غزه است.

حزب‌الله طی دهه گذشته نقش فعالی در منطقه از جمله عراق و یمن داشته است. مهم‌ترین تعهد نظامی این گروه در سوریه بوده است، جایی که هزاران جنگجو برای دفاع از دولت اسد در آنجا مستقر شده‌اند.

صدها هزار لبنانی در کشورهای عربی نفت‌خیز در خلیج فارس کار می‌کنند و میلیاردها ارز معتبر را به کشورشان می‌فرستند. بنا بر گزارش بانک جهانی، حواله‌های داخلی 54 درصد از اقتصاد لبنان را تشکیل می‌دهد.

به نظر می‌رسد که حالا این گروه لحن خود را نسبت به کشورهای خلیج‌فارس تغییر داده است. نصرالله در سخنرانی اخیر به مناسبت چهلمین سالگرد این گروه گفت: «ما مشکلی برای رابطه با کشورهای عرب و به خصوص کشورهای خلیج‌فارس نداریم و این روابط متحول و تقویت می‌شوند.»

حالا که ایران در آستانه بازگشت به توافق هسته‌ای و از سرگیری روابط دیپلماتیک با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است، حزب‌الله نیز منطقا باید از این روند تبعیت کند و از لفاظی‌های خود بکاهد.