loader image

جستجو

Hezbollah can be a rival in the Lebanese elections

رویترز:
حزب‌الله می‌تواند رقیبی در انتخابات لبنان باشد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «رویترز» در گزارش خود ضمن اشاره به اینکه توانمندی‌های حزب‌الله فراتر از کشورش است،‌ به بررسی این موضوع که حزب‌الله می‌تواند رقیبی در انتخابات لبنان باشد، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری رویترز در گزارش خود به‌قلم «مایا گبیلی» و «لیلا بسام» نوشت:تهدید در انتخابات لبنان بسیار جدی شده است. جنبش حزب‌الله شاهد آشفتگی یکی از رقبای اصلی خود شده و فرصتی را برای تقویت قدرت بر کشوری تقسیم‌شده که در فقر فرو می‌رود، به دست آورده است.
توانمندی‌های حزب‌الله بسیار فراتر از خود کشور لبنان است که حدود 7 میلیون نفر جمعیت دارد. اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، همسایه لبنان در جنوب، این گروه را تهدیدی برای امنیت ملی می‌داند و در گذشته علیه آن‌ها جنگ به راه انداخته است. واشنگتن، لندن و بسیاری از کشورهای اروپایی از این گروه به‌عنوان یک سازمان تروریستی نام برده‌اند.
حزب‌الله سازمانی است که جایگاه منحصر به فردی در جامعه لبنان دارد. فرماندهی یک شاخه شبهه‌نظامی را برعهده دارد که برخی کارشناسان تخمین می‌زنند سلاح‌های قوی‌تری نسبت به ارتش ملی دارد، در حالی که بیمارستان‌ها و مدارس را نیز اداره می‌کند.
با این حال، هرگونه تسلط گسترده بر پارلمان می‌تواند به حزب‌الله نفوذ بیشتری بر انتخابات ریاست‌جمهوری اواخر امسال داده و لایحه‌های اصلاحات اقتصادی مورد نیاز صندوق بین‌المللی پول و حتی اجازه اصلاح قانون اساسی را فراهم کند.
سنی‌ها و شیعیان هرکدام کمتر از یک سوم جمعیت را تشکیل می‌دهند و مسیحیان حدود 40 درصد از جمعیت را شامل می‌شوند. بر اساس قانون انتخابات، نامزدها نمی‌توانند به صورت انفرادی شرکت کنند و حضورشان باید از طریق لیست باشد.
حزب‌الله باید به 86 کرسی برسند تا بتوانند دو سوم پارلمان را تضمین کنند، که آن‌ها را در برابر هرگونه حق وتوی ناشی از یک سوم آراء محافظت می‌کند.
یک منبع حزب‌الله خاطرنشان کرد که این گروه هنوز تصمیم نگرفته است که از چه کسی به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی لبنان حمایت کند و افزود که از مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول حمایت می‌کند، اما مخالف هرگونه کمک مشروط است. این منبع افزود که عقب‌نشینی حریری می‌تواند یک موهبت برای شرکای حزب‌الله باشد.