loader image

جستجو

FILE - President Joe Biden meets with Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu in New York, Wednesday, Sept. 20, 2023. (AP Photo/Susan Walsh, File)

نیویورک پست:
حضور بایدن در اسرائیل و سکوت در مورد ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه«نیویورک پست» در مطلب تازه خود به بررسی حضور بایدن در اسرائیل و سکوت در مورد ایران پرداخت و نوشت:  تنها نتیجه معقول نیز این است که بایدن هیچ برنامه‌ای برای مقابله با ایران ندارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نیویورک پست در مطلب تازه خود به‌قلم «مایکل گودوین» نوشت: با توجه به آخرین تحولات جنگ، یک سؤال داغ در واشنگتن این است که برنامه بایدن برای ایران چیست؟

در اولین گام، رئیس‌جمهور باید آن 6 میلیارد دلاری را که به‌عنوان بخشی از مبادله زندانیان اخیر انجام بود، دوباره منجمد کند.

این مسئله بسیار توجه ایران را به خود جلب خواهد کرد و تأثیر بسیار مهمی خواهد داشت.

برای سفر برنامه‌ریزی‌شده بایدن به اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، دلایل معتبری وجود دارد، اما دلایل بهتری وجود دارد که چرا نباید الآن برود.

مهم‌ترین این دلایل آن است که با ادامه شلیک موشک‌های حماس از غزه، هیچ تضمینی وجود ندارد که رئیس‌جمهور در امان باشد.

این زمان به‌ویژه به دلیل انفجار بیمارستانی در غزه که منجر به کشته شدن بیش از 500 نفر شد بسیار نامناسب است.

اعراب بلافاصله اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را مقصر دانستند، اما اسرائیل(رژیم صهیونیستی) پرتاب ناقص موشک حماس را مقصر دانست.

من تمایل دارم اسرائیلی‌ها را باور کنم، زیرا موشک‌های حماس اغلب بر روی شهروندان خود فرود می‌آیند که آن‌ها سعی می‌کنند برای اهداف تبلیغاتی آن را تحریف کنند.

مسئله بعدی این است که دیدار حضوری چه فوایدی دارد که یک تماس تلفنی نمی‌توانست داشته باشد؟!

از طرف دیگر دیپلماسی بایدن ضربه خورده است، اردن از سفر بایدن جلوگیری کرد.

محمود عباس که از فاجعه بیمارستان خشمگین شده بود، گفت که در آن جلسه شرکت نخواهد کرد و رؤسای جمهور مصر و اردن نیز از آن خارج شدند.

این جلسه برنامه بایدن برای رفتن به اردن برای دیدار با پادشاه آن کشور، رئیس‌جمهور مصر و محمود عباس رهبر فلسطینی کرانه باختری بود.

ادعاهای مکرر مبنی بر اینکه هیچ «شواهد مستقیمی» مبنی بر اطلاع یا برنامه‌ریزی ایران از حمله حماس وجود ندارد، خودداری آشکار از پذیرفتن یک حقیقت ناخوشایند است و آن اینکه ایران حامی و عامل اصلی این مشکل است.

تنها نتیجه معقول نیز این است که بایدن هیچ برنامه‌ای برای مقابله با ایران ندارد؛ بنابراین قصد دارد اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را از هرگونه اقدامی که به روحانیون بهانه‌ای برای گشودن جبهه دوم در لبنان یا حمله مستقیم به اسرائیل می‌دهد باز دارد.

با توجه به گزارش‌هایی مبنی بر تهدید ایران در صورت ورود اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به غزه، این چشم‌انداز از همیشه نزدیک‌تر به نظر می‌رسد.

به گزارش فاکس نیوز، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت: «رهبران مقاومت به رژیم صهیونیستی اجازه هیچ اقدامی در غزه نخواهند داد.»

در زمان ترامپ، او مشکل ایران را به‌درستی دید، از آن کلاه‌برداری هسته‌ای خارج شد، تحریم‌ها را دوباره برقرار کرد و رئیس نیروی ترور ایران را با حمله پهپادی حذف کرد، اما در اوج حماقت، بایدن ‌به‌دنبال خنثی کردن روش ترامپ به قدرت رسید و بلافاصله شروع به کار کرد.

این الگو با عقب‌نشینی پر هرج‌ومرج و مرگبار از افغانستان در اولین سال ‌‌‌‌‌ریاست‌جمهوری آغاز شد و جرقه تهاجم پوتین به اوکراین را زد.

بایدن بارها و بارها در درک و پاسخ به اقدامات خصمانه پوتین کند عمل کرده است؛ بنابراین در همین حال، متجاوزان احساس آزادی می‌کنند که بیشتر فشار بیاورند و احتمال درگیری‌های جدی را بیشتر می‌کنند، زیرا آمریکا باید به‌طورجدی به‌گونه‌ای عمل کند که نشان دهد مصمم به عقب راندن دشمنان است.