loader image

جستجو

The presence of the Minister of Defense of Israel in the Republic of Azerbaijan

جروزالم پست:
حضور وزیر دفاع اسرائیل در جمهوری آذربایجان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جروزالم پست» درگزارشی از حضور وزیر دفاع اسرائیل در جمهوری آذربایجان خبر داد و اعلام کرد: هدف از این سفر تقویت روابط راهبردی دوجانبه، تشدید هماهنگی دیپلماتیک و گسترش روابط دفاعی و فناوری بین دو کشور است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه جروزالم پست در گزارشی به‌قلم «یونا جرمی باب» اعلام کرد: «یوآو گالانت» -وزیر دفاع اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- چهارشنبه شب در سایه حمله تروریستی اخیر، به آذربایجان رفت.

آذربایجان نقش منحصر به فرد مهمی در رابطه با تهران دارد، نه تنها به این دلیل که رسانه‌های این کشور روز دوشنبه اعلام کردند که سرویس‌های امنیتی این کشور حمله تروریستی الهام‌گرفته از ایران به سفارت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) توسط یک مرد افغان را خنثی کردند، بلکه به این دلیل که این کشور با جمهوری اسلامی هم مرز است.

در گذشته، گزارش‌های متعدد رسانه‌های جهانی ارزیابی کرده‌اند که نیروهای اطلاعاتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از مرز ایران و آذربایجان برای عملیات علیه برنامه هسته‌ای و سایر اهداف استفاده کرده‌اند.

گالانت روز چهارشنبه گفت: «این دیدار در لحظه‌ای انجام می‌شود که با چالش‌های امنیتی اشباع شده است.

من خطر سلاح هسته‌ای ایران را برای جهان به‌طور دقیق در برابر آذری‌ها ارائه خواهم کرد.

من فعالیت‌های خطرناکی را که ایران در مرزهای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) انجام می‌دهد، در داخل اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و در سرتاسر غرب‌آسیا انجام می‌دهد، برای آن‌ها برشمردم.»

وزیر دفاع قرار است با «الهام علی‌اف» -رئیس‌جمهور آذربایجان- «ذاکر حسن‌اف» -همتای آذربایجانی خود- «الچین قلی‌اف» -رئیس سرویس مرزی دولتی این کشور- و مقامات دیگر در ارتش آذربایجان دیدار کند.

هدف از این سفر تقویت روابط راهبردی دوجانبه، تشدید هماهنگی دیپلماتیک و گسترش روابط دفاعی و فناوری بین دو کشور است.

سرویس امنیت دولتی آذربایجان روز دوشنبه اعلام کرد که فوزان موسی خان، شهروند افغانستانی را به ظن توطئه با افراد دیگری برای انجام حمله تروریستی به سفارت کشور ثالثی در باکو بازداشت کرده است.

سرویس امنیت دولتی در ابتدا مشخص نکرد که سفارت کدام کشور هدف قرار گرفته است، اما اشاره کرد که مظنون در حال نظارت بر مجموعه هتل هایت ریجنسی، جایی که سفارت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در آن قرار دارد، بود.

گزارش‌های خارجی بعدی حاکی از آن بود که موساد در کمک به آذربایجان برای خنثی کردن توطئه تروریستی دست داشته است.

روابط بین دو کشور در سال‌های اخیر خشم ایران را برانگیخته است، به‌طوری که آذربایجان در سال گذشته بارها مدعی شده است که هسته‌های تحت حمایت ایران را در حال برنامه‌ریزی حملات در این کشور دستگیر کرده است.