loader image

جستجو

China's presence in the region is an obstacle to Israel's influence

هاآرتص:
حضور چین در منطقه، مانع نفوذ اسرائیل است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» در مطلب خود ضمن اشاره به تفاهم‌نامه ساخت رآکتور هسته‌ای عربستان با چین، تاکید کرد: حضور چین در منطقه، مانع نفوذ اسرائیل است.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه هاآرتص در مطلب خود به‌قلم «زوی بارل» نوشت:‌ رویای اسرائیل(رژیم صهیونستی) برای تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران روز جمعه با خبر توافق ایران و عربستان برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک ظرف دو ماه از بین رفت.

این اعلامیه چشمگیر احتمالاً نقشه منطقه‌ای دوستان و دشمنان را دوباره ترسیم می‌کند و بازتاب جهانی خواهد داشت.

این توافق مشروعیت مورد نیاز ایران را در جهان عرب فراهم می‌کند و می‌تواند به معاملات بیشتر با کشورهای عربی مانند مصر منجر شود.

راه را برای پایان دادن به جنگ در یمن هموار کند، راه‌حلی قابل اجرا برای بحران لبنان ارائه دهد و حتی منجر به از سرگیری مذاکرات برای نجات توافق هسته‌ای شود.

نزدیکی عربستان و ایران، آمریکا را وادار خواهد کرد که جایگاه خود در منطقه را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

به هر حال، این چین بود، نه واشنگتن یا مسکو، که توانست یک موقعیت پیچیده سیاسی را که به طور سنتی تحت نظارت آمریکا بود، حل کند.

تجدید روابط دیپلماتیک بین عربستان و ایران در دو سال گذشته روند کندی داشته است.

پنج دور ‌گفت‌و‌گو با میانجیگری عراق در بغداد یا با هدایت عمان که میان ایران و آمریکا در پیش از توافق هسته‌ای در سال 2015 میانجیگری کرده بود، برگزار شد.

عربستان و ایران در سال 2016 پس از آن که سعودی‌ها روحانی برجسته شیعه نمر النمر را اعدام کردند و حملات تلافی‌‌‌‌‌جویانه به سفارت عربستان در تهران را آغاز کردند، روابط خود را قطع کردند.

یک سال پیش از آن، عربستان یک حمله همه جانبه و وحشیانه را علیه جنبش حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن آغاز کرد و دری را برای مداخله ایران در یک درگیری منطقه‌ای دیگر، در کنار عملیات خود در عراق و لبنان باز کرد.

عربستان سال‌هاست که از آمریکا می‌خواهد در ساخت رآکتورهای هسته‌ای به این کشور کمک کند.

اما خواسته‌های آمریکا، از جمله اصرار بر پایبندی سعودی‌ها به مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هرگونه همکاری در این زمینه را از مسیر خود خارج کرد.

پس به نظر می‌رسد که عربستان راه‌حلش را در چین پیدا کرده است که با آن در سال 2017 تفاهم‌نامه ساخت رآکتور هسته‌ای امضا کرد.