loader image

جستجو

The facts behind the exchange of prisoners between Iran and the United States

آسوشیتدپرس:
حقایق پشت پرده تبادل زندانیان ایران و آمریکا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارش تازه خود به بررسی حقایق پشت پرده تبادل زندانیان ایران و آمریکا پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکزمطالعات سورین، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش تازه خود به‌قلم «متیو لی» «جان گمبرل» نوشت: آمریکا و ایران در این هفته به توافقی آزمایشی دست یافتند که در نهایت پنج آمریکایی بازداشت‌شده در ایران و تعداد نامعلومی از ایرانیان زندانی در آمریکا آزاد خواهند شد.

این توافق پیچیده که پس از ماه‌ها مذاکره غیرمستقیم بین مقامات آمریکایی و ایرانی به دست آمد، روز پنجشنبه زمانی که ایران چهار نفر از پنج آمریکایی را از زندان به حبس خانگی منتقل کرد، اعلام شد. پنجمین آمریکایی از قبل در حصر خانگی به سر می‌برد.

جزئیات انتقال پول، زمان تکمیل آن و آزادی نهایی هر دو زندانی آمریکایی و ایرانی نامشخص است.

با این حال، مقامات آمریکایی و ایرانی می‌گویند که معتقدند این توافق می‌تواند تا اواسط تا اواخر سپتامبر کامل شود.

بر اساس این قرارداد آزمایشی، آمریکا به کره‌جنوبی اجازه داده است تا دارایی‌های مسدود‌شده ایران را که در آنجا نگهداری می‌شود از واحد پول کره جنوبی به یورو تبدیل کند.

سپس این پول به قطر فرستاده خواهد شد، کشوری کوچک و غنی از انرژی که میانجی مذاکرات بوده است.

مبلغ از سئول بسته به نرخ ارز می‌تواند از 6 تا 7 میلیارد دلار باشد. این پول نقد نشان‌دهنده پولی است که کره‌جنوبی به ایران بدهکار بود.

آمریکا معتقد است که پس از ورود به قطر، این پول در حساب‌های محدود نگهداری می‌شود و تنها می‌تواند برای کالاهای بشردوستانه مانند دارو و غذا استفاده شود.

برخی در ایران این ادعای آمریکا را رد کرده‌اند و می‌گویند که تهران کنترل کامل وجوه را در دست خواهد داشت.

ایران دارایی‌های مسدودشده به واحد پول کره‌جنوبی را که کمتر از یورو یا دلار آمریکا قابل تبدیل است، نمی‌خواهد.

مقامات آمریکایی می‌گویند در حالی که کره‌جنوبی با این انتقال موافقت می‌کند، نگران است که تبدیل 6 یا 7 میلیارد دلار وون به ارزهای دیگر به یکباره بر نرخ ارز و اقتصاد آن تأثیر منفی بگذارد.

بنابراین، کره‌جنوبی به کندی پیش می‌رود و مقادیر کمتری از دارایی‌های مسدود‌شده را برای انتقال نهایی به بانک مرکزی قطر تبدیل می‌کند.

علاوه بر این، با انتقال پول، باید از دست زدن به سیستم مالی آمریکا که ممکن است مشمول تحریم‌های آمریکا شود، خودداری کند.

«جان کربی» -سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا- روز جمعه گفت: «ما به‌طور گسترده با کره‌جنوبی در این زمینه کار کرده‌ایم و هیچ مانعی برای انتقال این حساب از کره جنوبی به قطر وجود ندارد.»

«محمد عبدالعزیز الخلیفی» -وزیر کشور قطر- گفت: آنچه در این توافق به دست آورده‌ایم نشان‌دهنده اعتماد این طرف‌ها به قطر به‌عنوان یک میانجی بی‌طرف و شریک بین‌المللی در حل و فصل اختلافات از راه‌های صلح‌آمیز است.

هویت سه نفر از پنج زندانی اعلام شده است. هنوز مشخص نیست که دو نفر دیگر چه کسانی هستند. دولت آمریکا آن‌ها را به‌عنوان خواهان حفظ هویت خود توصیف کرده است و ایران نیز نامی از آن‌ها نبرده است.

نفر اول زندانی در ایران سیامک نمازی است که در سال 2015 بازداشت و سپس به اتهام جاسوسی به 10 سال زندان محکوم شد. دیگری عماد شرقی، سرمایه‌دار خطرپذیر است که محکومیت 10 ساله خود را می‌گذراند.

نفر سوم مراد طاهباز، محافظه‌کار بریتانیایی-آمریکایی ایرانی‌تبار است که در سال 2018 دستگیر شد و همچنین به 10 سال زندان محکوم شد.‌

کسانی که از آزادی آن‌ها دفاع می‌کنند، اتهام آن‌ها را ناحق می‌دانند.

آزاد شدن این پول، حتی اگر فقط در شرایط سخت پرداخت شود، می‌تواند باعث رونق اقتصادی شود.

«مایک پنس» -معاون رئیس‌جمهور سابق- و سناتور جیم ریش، جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا، و همچنین «مایک پمپئو» -وزیر خارجه سابق آمریکا- همگی این انتقال پول را با پرداخت باج مقایسه کرده‌اند.

روز جمعه، وزارت امور خارجه ایران به بررسی این زندانیان پرداخت. مقامات آمریکایی از اظهار نظر در مورد اینکه چه کسی یا چند زندانی ایرانی ممکن است در توافق نهایی آزاد شوند، خودداری کرده‌اند.

اما رسانه‌های ایرانی در گذشته چندین زندانی را با مواردی مرتبط با نقض قوانین صادرات آمریکا و محدودیت‌های تجارت با ایران شناسایی کردند.

این تخلفات ادعایی شامل انتقال پول از طریق ونزوئلا و فروش تجهیزات دو منظوره است که به گفته آمریکا می‌تواند در برنامه‌های نظامی و هسته‌ای ایران استفاده شود.