loader image

جستجو

Support of NATO autonomous organizations in efforts to strengthen defense and deterrence

مجمع پارلمانی ناتو:
حمایت تشکیلات خودگردان ناتو از تلاش برای تقویت دفاع و بازدارندگی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «مجمع پارلمانی ناتو» در گزارشی از حمایت تشکیلات خودگردان ناتو از تلاش برای تقویت دفاع و بازدارندگی خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه مجمع پارلمانی ناتو در گزارشی خبر داد: قانون‌گذاران کشورهای ناتو روز شنبه مجموعه‌ای از توصیه‌های سیاستی را برای حمایت از تلاش برای تقویت بازدارندگی و ظرفیت دفاعی ائتلاف در پی تهاجم غیرقانونی روسیه به اوکراین نشان دادند.

جنگ روسیه در اوکراین ‌‌به‌عنوان زنگ خطری برای اتحاد عمل کرده است.

«اوتکو چاکیروزر»- قانون‌گذار ترک- در مجمع پارلمانی ناتو گفت: «ما دیگر نمی‌توانیم در امنیت جمعی و شرکای خود سرمایه‌گذاری کمتری داشته باشیم».

او گفت: «در عصر رقابت استراتژیک و چالش‌های بازیگران مستبد، صنایع دفاعی ما دیگر نمی‌توانند پراکنده و ناهماهنگ باقی بمانند.»

ما باید با هم همکاری کنیم، هم دولت‌ها و هم بخش‌های خصوصی‌مان تا اطمینان حاصل کنیم که ناتو ابزارهای لازم برای دفاع از ائتلاف را در اختیار دارد.

نشست سالانه ناتو که امسال در کپنهاگ برگزار شد، قرار است توصیه‌هایی را برای سیاست‌گذاران اتحاد در زمینه‌هایی از حمایت از بازدارندگی و خط پایه دفاعی جدید ناتو و تقویت دفاع در اطراف دریای سیاه برای استفاده از پتانسیل نظامی رباتیک و سایر فناوری‌های جدید و افزایش حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی دریایی اتخاذ کند.

در قطعنامه‌ای که در مجمع علمی به تصویب رسیده است، می‌گوید: «حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی دریایی، مانند کابل‌های ارتباطی و انرژی زیردریایی، همچنین مزارع بادی فراساحلی، دکل‌های حفاری و خطوط لوله، برای تضمین جریان بی‌وقفه کالا، انرژی و اطلاعات ضروری است».

این قطعنامه، از دولت‌های ناتو می‌خواهد تا تلاش‌های خود را برای حفاظت از زیرساخت‌های دریایی و تقویت همکاری از طریق بهبود قابلیت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی برای «فعال‌سازی ردیابی خودرو، تشخیص تهدید، ارتباطات و برنامه‌ریزی استراتژیک» افزایش دهند.

وزرای دولت، مقامات ارشد ناتو و دیگر کارشناسان در مورد وضعیت امنیتی سریع به دادستان‌ها توضیح دادند.

«ترولز لوند پولسن» -وزیر دفاع دانمارک- به کمیته دفاع و امنیت [DSC] گفت: «ائتلاف با عمیق‌ترین تهدیدها و چالش‌های خود از زمان پایان جنگ سرد مواجه است، اما من از واکنش به جنگ تهاجمی روسیه نیز اطمینان دارم».

ما تصمیمات تاریخی برای تقویت بازدارندگی و دفاع جمعی ناتو گرفته‌ایم… ما باید شفاف باشیم: ما آماده و قادر به دفاع از هر وجب از خاک متفقین هستیم.

دادستان‌ها در پاسخ به فوریت اطمینان از اینکه ناتو الزامات سخت‌افزاری را برای حمایت از اوکراین و زیربنای خط پایه دفاعی و بازدارندگی ائتلاف برآورده می‌کند.

از توصیه‌های گزارش کاکیروزر حمایت کردند که از دولت‌ها می‌خواهد هزینه‌های دفاعی را افزایش دهند. گسترش ذخایر مهمات؛ بهبود ممیزی سخت‌افزار نظامی؛ و تقویت همکاری‌های فرامرزی در تولید و خرید دفاعی.

در گزارش تصویب‌شده توسط کمیته دفاع و امنیت آمده است: کمک نظامی متحدان ناتو (به اوکراین) یک چالش استراتژیک رو به رشد را آشکار کرده است.

یک درس واضح از جنگ روسیه در اوکراین این است که متحدان ناتو باید پایگاه‌های صنعتی دفاعی خود را بازسازی کنند.

گزارشی که توسط لرد مارک لنکستر از انگلیس تهیه شده است، نتیجه‌گیری می‌کند که حمله بی‌دلیل روسیه به اوکراین همچنین اهمیت استراتژیک دریای سیاه را برجسته کرده و مشارکت بیشتر ناتو در منطقه را ضروری می‌کند.

در کنار افزایش حمایت از دفاع ساحلی اوکراین، ناتو باید حضور دریایی خود، بهبود دارایی‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی منطقه‌ای را در دریای سیاه تقویت کند. این گزارش توصیه می‌کند که قابلیت‌های حمله دقیق دوربرد، سیستم‌های دفاع ساحلی بهبودیافته و پدافند هوایی و موشکی لایه‌ای جدید را توسعه دهد.